نکات مورد اهمیت هنگام خرید انواع اتوکلاو

اتوکلاو دستگاه استریل کننده ای است که در بیمارستان ها، کلینیک ها، مطب ها و آزمایشگاه ها برای پاکسازی تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه اتوکلاو مهمترین دستگاهی است که در بیمارستان ها، کلینیک ها و آزمایشگاه های مختلف استفاده می شود. این دستگاه هم در حوزه دندانپزشکی و هم در حوزه چشم پزشکی کاربرد دارد. زیرا از آن برای استریل کردن تمامی ابزارهای مختلف پزشکی استفاده می شود. از این رو حائز اهمیت بوده و باید در زمان خرید انواع آن، با دقت عمل نمود.

افرادی که با این نوع دستگاه های استریل آشنا نیستند، ممکن است در زمان خرید با مشکل مواجه شوند. زیرا برندهای مختلفی از دستگاه های استریل در بازار موجود است که هر یک از کیفیت خاصی برخوردار است. اما از آنجایی که این دستگاه در محیط حساسی همچون بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و کلینیک ها استفاده می شود، باید برای خرید آن نهایت دقت را به خرج داد.

مهمترین نکته ای که باید در زمان خرید این نوع دستگاه های آزمایشگاهی مد نظر قرار دهید، اطلاعات لازم در خصوص انواع و کاربرد این نوع دستگاه ها است. دستگاه استریل کننده آزمایشگاهی باید از کیفیت بالایی برای استریل کردن تجهیزات و لوازم موجود در آزمایشگاه برخوردار باشد. در غیر این صورت می تواند مشکلات بسیاری را برای پزشک و بیمار به وجود آورد.

اصولا این نوع دستگاه ها، از دو روش شیمیایی و فیزیکی برای پاکسازی لوازم و وسایل آزمایشگاهی و پزشکی استفاده می کنند. این تجهیزات زمانی که در دستگاه استریل کننده قرار می گیرند، از هر نوع باکتری، قارچ، میکروارگانیسم و عوامل بیماری زا پاکسازی می شوند. از این رو استریل شده و قابلیت استفاده مجدد می یابند.

اهمیت خرید دستگاه استریل کننده اتوکلاو

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چرای باید دستگاه استریل کننده در محیط های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد؟ علت اهمیت استفاده از آن در چیست؟ باید بگوییم استفاده از این دستگاه در شرایط مختلف، ضرورت ایجاد می کند. مثلا نمونه ای از این نوع دستگاه ها را می توانید در محیط بیمارستانی به منظور امحاء زباله های بیمارستان مورد استفاده قرار دهید.

دستگاه استریل کننده با استفاده از روش استریلیزاسیون، تمامی زباله های بیمارستانی را با روش تزریق بخار یا حرارت خشک، از بین می برد. این دستگاه تمامی این فرایند را به صورت اتوماتیک انجام می دهد. از این رو سرعت بالایی برای استریل کردن محیط بیمارستانی دارد.

این مسئله منجر شده است تا بسیاری از بیمارستان ها و آزمایشگاه ها، برای پاکسازی محیط از این دستگاه استفاده کنند. زیرا در کوتاه ترین زمان دستگاه استریل کننده قادر است محیط را از هر نوع وسیله آلوده کننده ای پاکسازی نماید.

موارد استفاده از دستگاه استریل کننده

در کنار کاربرد این دستگاه در بیمارستان ها و محیط های آزمایشگاهی برای از بین بردن زباله ها، موارد استفاده دیگری را نیز می توان بیان کرد. ممکن است مواد مختلف در اثر عوامل گوناگونی همچون سلول های حیوانی، گیاهی و انسانی، بقایای نمونه های محیط کشت، آلوده شده با مدفوع انسان و حیوان و … دچار آلودگی شوند.

در چنین مواردی می توان به راحتی و با استفاده از دستگاه استریل کننده، تمامی آلودگی های این مواد را برطرف نمود. البته لازم به ذکر است که این دستگاه برای تمامی مواد قابلیت استفاده ندارد. حتی پاکسازی برخی از مواد با استفاده از این دستگاه می تواند خطرات زیادی را نیز به همراه داشته باشد.

از جمله موادی که قابلیت پاکسازی با دستگاه اتوکلاو را ندارند، باید به مواد رادیو اکتیو، مواد قابل اشتعال، مواد سمی و مواد واکنش پذیر اشاره کنیم. همچنین باید مواد شیمیایی سمی و داروهای سرطان زا را نیز در زمره این مواد حساس و خطرناک قرار دهیم، که قابلیت پاکسازی با دستگاه استریل کننده را ندارند.

نکات مهم برای خرید دستگاه استریل کننده آزمایشگاهی

یکی از انواع دستگاه های استریل کننده، دستگاه های آزمایشگاهی هستند. برای این که بخواهید اقدام به خرید این نوع دستگاه نمایید، لازم است برخی نکات مهم را در نظر بگیرید. از جمله:
1. ارزیابی هزینه نصب دستگاه برای جلوگیری از صرف هزینه بیشتر و سرعت نصب بالاتر
2. توجه به هزینه سرویس و نگهداری از دستگاه برای یک سال
3. تحقیق و بررسی نمایندگی های پس از فروش دستگاه های استریل کننده در منطقه جغرافیایی خود. زیرا برخی از این دستگاه ها خارجی هستند و ممکن است در منطقه جغرافیایی خریدار، نمایندگی نداشته باشند. از این رو لازم است حتما پیش از خرید در این مورد تحقیق و بررسی صورت پذیرد.
4. تحقیق و بررسی گارانتی دستگاه استریل کننده. زیرا برخی از شرکت ها اقدام به فروش این نوع دستگاه ها با قیمت ارزان می نمایند، در حالی که زمان گارانتی آنها کم است. از آنجایی که داشتن گارانتی طولانی مدت برای استفاده از این نوع دستگاه ها بسیار مهم و حیاتی است، بهتر است پیش از خرید مدت گارانتی استفاده از محصول را مورد بررسی قرار دهید.

نکات مهم در زمان خرید دستگاه استریل کننده دندانپزشکی

دستگاه استریل کننده اتوکلاو دندانپزشکی، به دلیل اهمیت بسیار زیاد باید با دقت بالایی انتخاب و خریداری شود. دندانپزشکان از این دستگاه بسیار در مطب دندانپزشکی استفاده می کنند. زیرا استفاده از آن می تواند منجر به افزایش طول عمر مفید استفاده از تجهیزات دندانپزشکی گردد. پس برای خرید این دستگاه باید به برخی نکات مهم توجه ویژه ای داشت. از جمله:

نوع شرکت سازنده دستگاه

شرکت های مختلفی در جهان هستند که در زمینه تولید دستگاه استریل کننده فعالیت می کنند. اما ایران به دلیل قرار داشتن در شرایط تحریم، قادر نیست بهترین و باکیفیت ترین دستگاه های استریل کننده را به راحتی وارد کشور کند. به همین دلیل دندانپزشکان مجبور هستند دستگاهی را خریداری کنند که با نمونه خارجی مشابهت داشته و از نظر قیمت ارزان تر باشد.
در این میان باید دندانپزشکان برای خرید این دستگاه، به شرکت سازنده آن توجه ویژه ای نمایند. زیرا ارزان بودن یک دستگاه نمی تواند فاکتور مهمی برای خرید این دستگاه مهم و ضروری به شمار رود. لازم است گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت تولید کننده دستگاه های استریل کننده را نیز مورد بررسی قرار داد.

توجه به مدت زمان مورد نیاز برای استریلیزاسیون

نکته مهم دیگری که باید در زمان خرید دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی به آن توجه نمایید، مدت زمان مورد نیاز برای استریل کردن تجهیزات دندانپزشکی است. مسلما استفاده از این دستگاه زمان خاصی نیاز دارد. این مدت زمان بسته به قدرت و کیفیت دستگاه می تواند متغیر باشد. هر چه یک دستگاه استریل کننده در مدت زمان کمتری بتواند با کیفیت بالا تجهیزات را استریل کند، آن دستگاه از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.

میزان حجم دستگاه اتوکلاو

نکته دیگری که باید در زمان خرید دستگاه های اتوکلاو دندانپزشکی به آن توجه کنید، میزان حجم دستگاه است. این دستگاه ها محفظه هایی هستند که تجهیزات و وسایل پزشکی داخل آنها قرار می گیرند. از این رو دارای ظرفیت های مختلفی هستند. میزان حجم دستگاه، نشان دهنده بزرگ یا کوچک بودن آن است. می توان این نوع دستگاه ها را در حجم های متفاوتی همچون 18 لیتر، 24 لیتر، 32 لیتر و 36 لیتر از بازار تهیه کرد.

قطعات و لوازم جانبی دستگاه

توجه به قطعات و لوازم جانبی که در دستگاه استریل کننده به کار رفته اند، فاکتور مهم دیگری است که باید در زمان خرید به آن توجه کنید. هر چه دستگاه های استریل کننده از آپشن بیشتری برخوردار باشند، قطعاتی که در آنها به کار رفته است نیز بیشتر خواهند بود. در اصل این دستگاه ها حرفه ای تر بوده و کارایی بهتر و بیشتری برای پاکسازی وسایل و مواد خواهند داشت.
از سوی دیگر قطعاتی که در دستگاه های استریل کننده به کار برده می شوند، میزان کیفیت این دستگاه را تعیین می کنند. می توان با اطمینان اقدام به تهیه و استفاده این نوع دستگاه ها نمود. پس بهتر است در زمان خرید، لوازم جانبی و قطعاتی که در ساخت این دستگاه به کار رفته است را مورد بررسی قرار دهید.

اجزای مهم به کار رفته در دستگاه پاکسازی تجهیزات پزشکی

تمام نمونه های دستگاه استریل کننده از قطعات و تجهیزات مختلف ساخته شده اند. هر یک از این قطعات در داخل دستگاه، وظیفه خاصی را بر عهده دارد. از جمله مهمترین اجزای به کار رفته در این نوع دستگاه های پاکسازی کننده، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شیر برقی
  • فن دستگاه پاکسازی
  • مولد بخار
  • نگهدارنده سینی دستگاه
  • المنت
  • پمپ وکیوم
  • چمبر
  • ترموستات ایمنی دستگاه استریل کننده
  • مخزن آب
  • شیر اطمینان
  • کندانسور
  • پمپ آب
  • سنسور دما
  • درب دستگاه استریل کننده
  • برد الکتریکی دستگاه

می توان دستگاه استریل کننده لوازم پزشکی را در انواع مختلف از بازار تهیه نمود. برخی از این دستگاه ها رومیزی بوده و در حجم های 15 لیتری، 17 لیتری و 21 لیتری تولید و به بازار عرضه می شوند. در حالی که برخی دیگر از آنها حالت دیگی دارند. از این نوع دستگاه های پاکسازی به دلیل داشتن حجم بالا، بیشتر در بیمارستان ها و واحد های CSR استفاده می شود.
در نهایت نیز باید به نوع دیگری از دستگاه های پاکسازی تجهیزات پزشکی اشاره کنیم که از نوع کشویی هستند. این دستگاه ها را می توان در حجم های 2 لیتری، 5 لیتری و 8 لیتری تهیه و مورد استفاده قرار داد. معمولا از این دستگاه های استریل کننده بیشتر در دندانپزشکی و چشم پزشکی استفاده می شود. زیرا حجم کمی داشته و می تواند در زمان کوتاه تری اقدام به استریل کردن تجهیزات پزشکی نماید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *