قیمت اتوکلاو بیمارستانی و تاثیرات تورم و تحریم در واردات آن

به طور کلی در سراسر دنیا کارخانه های متعددی کار طراحی و همچنین تولید اتوکلاو بیمارستانی را بر عهده خواهند داشت. در ایران  چندین شرکت همانند کاوش مگا  یافت می شود که تعدادی از انواع این دستگاه را تولید و وارد بازار خواهند کرد. برندهای متعددی از اروپایی گرفته تا کره‌ای و چینی در بازار ایران دیده می شود و برندهای ایرانی نیز در حال رقابت با آنها می باشند.

اتوکلاو بیمارستانی به دستگاهی گفته می شود که در مراکز و صنایع حساس جهت استریل کردن ابزار و مواد به کار گرفته می‌شود. در بازار افزایش تقاضا این دستگاه، باعث بالا رفتن قیمت اتوکلاو می شود. برای مثال با پیدایش روش های جدید جراحی زیبایی دندان و انتخاب افراد برای انجام این روش‌ها، عفونت های دهانی و دندانی بالا رفته است.

البته قابل بیان است که، بیماری های واگیردار همانند کرونا در سال های گذشته با توجه به همه گیر بودن این بیماری ها باعث شده در تولید و قیمت اتوکلاو بیمارستانی تغییراتی ایجاد شود. اتوکلاو از جمله دستگاههایی می باشد که در مراکز و صنایع حساس در جهت استریل نمودن ابزار و مواد مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه سالیان متعددی به اشکال و انواع گوناگون تولید می شدند و روانه بازار می شوند.

بالا رفتن تقاضای اتوکلاو بیمارستانی در سال‌های اخیر

با شیوع و همچنین گسترش بیماری‌ های واگیردار مراکز بهداشتی از قبیل بیمارستان‌ها، آزمایشگاه و غیره تقاضای زیادی مبنی بر خرید و تهیه این دستگاه داشته اند. همانطور که اطلاع دارید در بازار افزایش تقاضا، باعث بالا رفتن قیمت اتوکلاو می شود. یکی از مراکزی که در این امر تاثیرگذاری بالایی دارد بیمارستان‌ها بوده است. زیرا برای جلوگیری از گسترش عفونت و همچنین بیماری های واگیردار، بصورت دائم مواد و ابزارهای مصرفی خود را استریلیزه‌ می کنند.

مطابق گزارشی که توسط سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) ارائه شده است. کشورهایی که از لحاظ درآمد در مرتبه بالایی قرار گرفته اند، حدود 30 درصد بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه ( ICU ) را دارند که بر اثر وجود عفونت ناشی از مراقبت های بهداشتی ( HAI ) بیمار خواهند شد.

اما کلینیک‌های دندانپزشکی نیز در رشد و همچنین توسعه تقاضای خرید اتوکلاو بیمارستانی بی تاثیر نبوده اند و می توان گفت بصورت مستقیم تاثیرگذار هستند. بنابراین چنین مراکزی جهت استریلیزه کردن کلیه تجهیزات مورد نیاز خود از بروز ترین و همچنین بهترین دستگاه های اتوکلاو استفاده خواهند کرد.

این امر موجب رشد تقاضای آن در بازار می شود. با توجه به اینکه افراد زیادی به این مراکز مراجعه می کنند، در نتیجه اینچنین مراکزی نیاز دارند که ابزار و مواد خود را به بهترین حالت ممکن استریلیزه نمایند. و این روند از سال 2018 میلادی آغاز شده و انتظار می رود که حتی افزایش یابد.

تاثیر کشورهای مختلف در بالا رفتن قیمت اتوکلاو بیمارستانی در بازارهای جهانی

کشورهای متفاوت نیز هر کدام به گونه ای در بالا بردن تقاضای اتوکلاو تاثیر می گذارند. بدین حالت که در هر کشوری تقاضای خرید بعضی مدل‌ها، بیشتر از سایر مدل‌ها خواهد بود. در بازار ایران نیز این مسئله به گونه ای متفاوت وجود دارد که شامل خودنمایی برندهای ایرانی در مقابل چندین برند از کشورهای اروپایی و آسیایی می باشد. ایران نیز با تکیه به تولیدات سالانه خود، نیازهای درون کشور به سایر مدل های اتوکلاو بیمارستانی را از طریق واردات این دستگاه برآورده خواهد کرد.

نقش کشورهای آمریکای شمالی در میزان تقاضای اتوکلاو بیمارستانی

اکثر کشورهای آمریکای شمالی دارای مراکز تحقیقاتی فعال می باشند و سالانه بودجه‌های بالایی برای این امر هزینه می‌کنند. عمده ترین مراکزی که تقاضای این دستگاه را دارند و باعث افزایش قیمت اتوکلاو بیمارستانی خواهند شد، شامل موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها بوده اند. با توجه به آماری که از سوی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ( OECD )، در منطقه آمریکای شمالی مطرح شده است.

تحقیق و توسعه در سال های اخیر به طور چشمگیری بالا رفته است و به طوری که 80 درصد از بودجه های تحقیقاتی مربوط به این منطقه بوده است. در واقع از دستگاه اتوکلاو بیمارستانی جهت از بین بردن پاتوژن‌ها و میکرو ارگانیسم های بسیار مقاوم که در نمونه های تحقیقاتی دیده می شود، استفاده خواهد شد. بنابراین با افزایش تحقیقات و همچنین توسعه تعداد دفعات استریلیزه کردن مواد و نمونه ها نیز افزایش می یابد. از جمله کشورهای پر تقاضای این دستگاه در بین قاره آمریکا شامل ایالات متحده و همچنین کانادا می باشند.

تاثیر کشورهای اروپای شمالی از میزان تقاضای اتوکلاو بیمارستانی

دومین رتبه در دنیا از نظر سهم بازار اتوکلاو بیمارستانی مربوط به کشورهای اروپایی خواهد بود. علت اصلی آن افزایش تعداد مراکز درمانی و همچنین کلینیک ها می باشد. بالا رفتن موارد عفونت های بیمارستانی و همچنین افزایش آگاهی افراد نسبت به رعایت مسائل بهداشتی در جهت پیشگیری از بیماری، باعث تاثیر گذاری مستقیم در بازار اتوکلاو بیمارستانی و رشد تقاضاهای جدید از این دستگاه شده است.

بر اساس آمار بیان شده از مرکز کنترل انواع بیماری در اروپا ( ECDC )، حدود 3.8 میلیون نفر در اروپای شمالی به دلیل ابتلا به عفونت های ناشی از مراقبت های بهداشتی در اکثر  بیمارستان‌ها و در بخش‌های ویژه بستری می باشند. اگر بخواهیم به صورت روزانه چک کنیم بالغ بر 80000 نفر در طی روز لااقل به یکی از عفونت‌ها مبتلا خواهند شد.

رشد بازار اتوکلاو در آسیای شرقی

در آسیا نیز کشورهایی نظیر کره جنوبی، چین، ژاپن جزو کشورهای با تقاضای بالا می باشد، که سبب رشد و رونق تولید این محصول در بازار شده است. البته افزایش مقدار مراقبت‌های بهداشتی عامل این رشد نیز بوده است و با سرمایه گذاری دولت‌ها در صنعت مراقبت‌های بهداشتی در این کشورها باعث افزایش و رشد قیمت اتوکلاو شده است.

قیمت تمام شده اتوکلاو در بازار ایران

دلایل رشد قیمت دستگاه اتوکلاو بیمارستانی در ایران تا حد زیادی به گونه ای متفاوت با بازارهای جهانی می باشد. اعمال تحریم های اقتصادی بیش از مقدار تقاضای واقعی اتوکلاو بیمارستانی موجب افزایش قیمت آن خواهد شد. در نتیجه جهت اطلاع از قیمت آن، باید قیمت روز محصول را با در نظر گرفتن، میزان تغییرات نرخ دلار در نظر گرفته شود.

 از جمله برندهای خارجی اتوکلاو بیمارستانی در ایران بالاترین قیمت مربوط به برندهای اروپایی خواهد بود. سهم برندهای مربوط به آسیای شرقی متوسط می باشد و برندهای داخلی نیز با مناسب‌ترین قیمت وارد بازار می شوند. از آنجا که این دستگاه از لحاظ پیشگیری بسیار مهم و همچنین حیاتی می باشد اکثر مراکز فروش در جهت جلوگیری از پایین آمدن تقاضا، این دستگاه را با مناسب ترین قیمت و همچنین شرایط پرداخت ویژه به فروش خواهند رساند.

 تنوع مدل‌های اتوکلاو بیمارستانی در ایران بسیار مناسب است و همچنین متقاضیان می‌توانند بهترین انتخاب را در بین مدل‌های موجود انجام دهند. اما مواردی که در زمان خرید این محصول باید به آن دقت گردد میزان مصرف انرژی آن، کیفیت و همچنین خدمات پس از فروش خواهد بود.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *