قیمت انکوباتور آزمایشگاهی در ایران

انکوباتور آزمایشگاهی (Laboratory incubator ) یک سیستم کنترلگر به شمار می آید که به صورت محفظه ای تولید می گردد و در آزمایشگاه ها و همچنین صنایع میکروبیولوژی به بهره برداری خواهند رسید، می توان گفت قطعات مورد استفاده شده در این سیستم جزو بهترین نوع بازار خواهد بود و با بهره گیری از برترین تکنیک های موجود در دنیا ساخته می شوند.

در واقع انکوباتور آزمایشگاهی دما، رطوبت و همچنین فشار هوا را مورد کنترل قرار خواهد داد و از آن برای رشد و نموی میکروارگانیسم های زنده از جمله میکروب ها یا سلول ها در مکانی مناسب استفاده خواهد شد، به عبارتی دیگر می توان  گفت انکوباتور آزمایشگاهی رطوبت، دما و همچنین سایر شرایط محیطی را ارزیابی خواهد کرد.

به طور کلی انکوباتور از آن دسته تجهیزات مورد نیاز و با اهمیت برای استفاده در آزمایشگاه ها، زیست شناسی ها و میکروبیووژی ها به حساب می آید که شرایط ایده الی را در جهت رشد ارگانیسم های جاندار ایجاد خواهد کرد، به همین خاطر امروزه در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

تعریف انکوباتور آزمایشگاهی

انکوباتور آزمایشگاهی یک نوع پرورش دهنده می باشد که در مدل ها و همچنین ظرفیت های مختلف طراحی می شود، اغلب انکوباتورهای تولیدی تنها دارای قابلیت کنترل دما هستند، البته این مورد در حالی می باشد که برخی از انکوباتورها علاوه بر کنترل دما دارای قابلیت کنترل ترکیب هوا نیز هستند. اکثر انکوباتورهای پیشرفته توانایی تولید دما تحت شرایطی که پایین تر از دمای اتاق می‌باشد خواهند بود.

کنترل انکوباتور آزمایشگاهی با قطعه ای به اسم ترموستات یا همان میکروپروسسور انجام می پذیرد، انکوباتور خود دستگاهی می باشد که داری مقاومت الکتریکی خواهند بود و از قدرت عمل بسیار بالایی نیز برخوردار هستند، این دستگاه از طریق المنت کار می کنند. انکوباتور آزمایشگاهی معمولا، هدایتگری طبیعی و یا اجباری در جهت انتقال حرارت را مورد استفاده قرار می دهند.

مصرف این دستگاه با استفاده از برق تامین می شود. به همین دلیل از المنت هایی استفاده خواهد شد که انرژی الکتریکی را به انرژی حرارتی مبدل می کند.

 خصوصیات کلی انکوباتور آزمایشگاهی

انکوباتورهای آزمایشگاهی مجهز به کلیدهای مختلفی می باشند که حالت کنترلی خواهند داشت، مهمترین کلیدهای اعمالی بروی این دستگاه کلیدهای ON / OFF می باشد، این کلیدها در جهت روشن و خاموش سازی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

زمانی که انکوباتور روشن باشد، در داخل دستگاه برق در حال جریان خواهد بود، اما اگر دستگاه به حالت خاموشی برود، جریان برقی در داخل دستگاه وجود ندارد، از سایر دکمه های دستگاه نیز می توان به دکمه های تنظیم دما اشاره نمود که همراه با دکمه های کنترلی مورد استفاده قرار می گیرند، دو دکمه دیگر نیز برای تعیین صفحه اصلی و همچنین اعمال تنظیمات مرتبط با آن مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین انکوباتور آزمایشگاهی مجهز به صفحه نمایشی می باشد که می توان از آن در جهت انتخاب گزینه ها استفاده کرد، در واقع این گزینه ها همان حداقل دمای ممکن و یا حداکثر دمای ممکن است که حالت هشداری نیز خواهند داشت برای اینکه، مصرف کننده از دمای داخلی دستگاه اطلاع پیدا کند.

نکات مهم در مورد انکوباتورآزمایشگاهی

پیشنهاد می شود، انکوباتور در ماه ۲ بار شستشو و ضدعفونی شود، برای شستشو این دستگاه باید از مواد استریل کننده و همچنین ضدعفونی کننده استفاده شود.

پیش از شستشو و همچنین تمیزکاری دستگاه، نیاز است، پریز دستگاه را از برق خارج نموده و از مواد ضد خراش استفاده نمایید و دقت داشته باشید، تا خشک نشدن کامل انکوباتور آزمایشگاهی از نصب آن به برق ممانعت شود.

همانطور که بیان شد، در حالت کلی می توان گفت انکوباتور آزمایشگاهی محفظه ای می باشد که وظیفه تشکیل محیطی بصورت کاملا ایزوله و همچنین کنترل شده که بدور از هر نوع باکتری و میکروب باشد را جهت کاشت بافت و سلول مهیا می کند.

در واقع از انکوباتور آزمایشگاهی در جهت تنظیم میزان co2  و همچنین اکسیژن استفاده خواهد شد تا بتوان عملیات را در وضعیت مناسب و نیز بصورت ویژه اجرا نمود.

قیمت انکوباتور آزمایشگاهی در ایران

قیمت انکوباتور آزمایشگاهی با توجه به ظرفیت و همچنین نوع آن متغیر خواهد بود، برای ذکر مثال انکوباتورهای که محفظه استیل دارند نسبت به انکوباتور که دارای مخزن آلومینیومی هستند قیمت بالاتری خواهند داشت و این مسئله به دلیل خاصیت ضد حرارت و همچنین ضد ساییدگی آن خواهد بود که طول عمر آن را بصورت چشمگیری افزایش می دهد، ولی در مقایسه با نوع دیگر آن از لحاظ کارایی در صدر قرار گرفته است و با استفاده طولانی مدت از آن هزینه اولیه قابل برگشت می باشد.

قابل ذکر است که انکوباتور آلومینیومی خاصیت های ویژه ای نیز دارد و بسیار مستحکم هستند. این دستگاه با در نظر گرفتن اینکه قیمت ارزانی خواهند داشت و عملکرد خوبی نیز دارند، به اختصار می توان بیان کرد که قیمت انکوباتورهای تولیدی این شرکت نسبت به سایر انکوباتورهای تولیدی بسیار ارزان تر و مناسب تر هستند و در عین حال بهترین کارایی را نیز خواهند داشت.

نحوه کار با انکوباتور آزمایشگاهی

کار با انکوباتور آزمایشگاهی بسیار راحت می باشد و در واقع این راحتی بخاطر وجود کلیدهایی است که کار مصرف کننده ها را بیش از پیش راحتر کرده است، انکوباتورها مجهز به کلیدهای مختلفی می باشند که حالت کنترلی نیز دارند، همانطور که بیان شد، از جمله مهمترین کلیدهای اعمالی روی این دستگاه کلیدهای ON / OFF هستند، که کاربر می تواند از این کلیدها برای روشن و خاموش سازی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

با فشردن دکمه on انکوباتور شروع به کار می کند و در داخل دستگاه برق به جریان خواهد افتاد، اما اگرچه دستگاه در حالت خاموشی باشد، با این وجود جریان برق در داخل دستگاه قطع می شود، از سایر دکمه های دستگاه نیز می توان بعنوان تنظیم دما استفاده نمود و این دکمه ها همراه با سایر دکمه های کنترلی مورد استفاده قرار می گیرند، دو دکمه دیگر نیز به منظور تعیین کننده صفحه اصلی و همچنین اعمال تنظیمات مرتبط استفاده خواهد شد.

 کاربر نیز جهت انتخاب گزینه ها از صفحه نمایش می تواند استفاده کند، بدین ترتیب حداقل دمای ایجاد شده و یا حداکثر دمای ممکن قابل تنظیم خواهد بود که حالت هشداری نیز دارد و مصرف کننده را از دمای داخلی دستگاه مطلع خواهد کرد.

موارد استفاده از انکوباتور آزمایشگاهی

  • زیست شناسی سلولی
  • زیست شناسی مولکولی
  • انواع مختلف آزمایشگاه ها
  • میکروب شناسی ها
  • موارد تحقیقاتی بیوشیمیایی
  • موارد تحقیقاتی خون شناسی
  • تحقیقات و همچنین پژوهش های ژنتیکی
  • داروسازی ها
  • صنایع غذایی و نیز شیمیایی
  • سالن های پرورش طیور و پرورش گیاهان
  • و سایر مواد پزشکی و …

ماهیت دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی

  • مجهز به سنسورهای دمایی برای بررسی دمای داخل دستگاه
  • مجهز به ترموکوپل های معمولی و همچنین سیستم plc برای کنترل دمای موجود در دستگاه و در جهت ثابت نگهداشتن دما
  • با بکارگیری نمایشگر، در صورتی که از سیستم حرارتی استفاده گردد در نمایشگر گرما نشان داده خواهد شد و در صورتی که انکوباتور در حال برنامه ریزی است در صفحه نمایش برنامه مشخص می شود.
  • در انتخاب انکوباتور مناسب باید به ابعاد و همچنین ظرفیت آن دقت کافی شود، اگرچه از این دستگاه انتظارات ویژه و بالایی خواهید داشت، بهتر است دستگاه­ی تهیه گردد که از تجهیزات مازادی برخوردار باشد.
  • انکوباتور از سطح ایمنی بالایی برخوردار می باشد و از یک مهار کننده که وظیفه حفاظت از مخزن را نیز بر عهده خواهد داشت، استفاده می شود.
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *