قطعات قابل تعمیر و تعویض اتوکلاو و اتوکلاو آزمایشگاهی

اتوکلاو ها دارای سه کلاس N و S و B هستند و بر اساس این کلاس ها اتوکلاو را طبقه بندی خواهند کرد، نوع دیگر این دستگاه ها اتوکلاوهای آزمایشگاهی می باشند که در استریل مواد و حتی ابزار آزمایشگاهی کاربرد فراوانی دارد.

تعریف اتوکلاو آزمایشگاهی

از اتوکلاو جهت استریل کردن ابزارهای پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می‌گردد. فرآیند استریل کردن در این دستگاه بوسیله فشار بخار و همچنین دمای بالا صورت می پذیرد. در این دستگاه، در مرحله اول یا همان استریلیزاسیون، پمپ خلأ به وسیله مکش قوی، هوای داخل محفظه را تخلیه خواهد کرد و با بخار آب آن را پر می کند. هر چقدر جایگزینی بخار آب با هوای داخل دستگاه، به درستی انجام شود، کیفیت استرلیزاسیون نیز بهتر خواهد بود.

باید به این نکته دقت کنید که نمی‌توان تمام ابزارها را جهت استریل کردن، در داخل اتوکلاو با همدیگر قرار داد، زیرا احتمال دارد به فشار و همچنین دما حساس باشند و کیفیت خود را نیز از دست بدهند. برای اینکه متوجه شویم که آیا ابزار موردنظر بصورت کامل استریل شده و یا خیر، یک برچسب تحت عنوان نوار شاخص، بروی آن چسبانده خواهد شد که بعد از استریل شدن آن، تغییر رنگ خواهد داد.

اهمیت تعمیر اتوکلاو و انجام تعمیرات در اتوکلاو آزمایشگاهی

برنامه کار اتوکلاو شامل 9 مرحله می باشد که این مراحل از قبیل؛ آب‌گیری، پیش خلأ، بالا بردن دما، استریل، تخلیه بخار، پس خلأ، خشک کردن، یکسان‌سازی و بعد از آن پایان کار، تشکیل خواهد شد که ایجاد اختلال در هر یک از این مراحل بیان شده، می‌تواند کیفیت استرلیزاسیون را مورد تاثیر قرار دهد و این اتفاق احتمال دارد به قیمت جان بیماران نیز تمام شود.

با توجه به مطالبی که در بالا بیان شد، پیشنهاد می شود که تعمیر اتوکلاو را دوره‌ای و با مراجعه به مراکز تایید شده، انجام دهید و اگر مشکلی در قطعات آن دیده شد، جهت تعمیر اتوکلاو به مراکز باسابقه و همچنین مطمئن، مراجعه فرمایید. در این زمینه مشاوران متخصص در گروه تولیدی کاووش مگا می توانند راهنمای شما باشند.

سیستم های کنترلر دستگاه اتوکلاو آزمایشگاهی

از مهم‌ترین و همچنین ضروری‌ترین قطعات اتوکلاو آزمایشگاهی، کنترلر این سیستم می باشد که در اغلب دستگاه‌ها وجود دارد و وظیفه آن نیز مراقبت و همچنین اندازه‌گیری فشار و دما می باشد. این سیستم از یک ریزپردازنده جهت محاسبه و نیز اندازه‌گیری استفاده خواهد شد و وجود مشکل در این قطعه نیز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در کار سایر قطعات گردد.

اتوکلاو دستگاه نسبتاً پیچیده‌ای می باشد و اگر در عملکرد آن مشکلی ایجاد شود باید توسط افراد متخصص عیب‌یابی و برطرف گردد و تعمیر اتوکلاو در اولین فرصت انجام گیرد.

تعمیرات دستگاه های اتوکلاو آزمایشگاهی

اتوکلاو ها جز ابزارهای مهم در مراکز درمانی به شمار می آیند، که برای استریل نمودن تجهیزات از آنها استفاده می شود، اتوکلاو ها با استفاده از دما و همچنین فشار بالا روند استریل را انجام می دهند و به همین دلیل جهت استریل ابزاری که به دما و فشار بالا حساس می باشند توصیه نخواهد شد.

اتوکلاو ها دارای وزن های مختلفی می باشند که به نوع کاری که انجام می دهند بستگی خواهد داشت . که معمولا این دستگاه و همچنین لوازم جانبی آن قابل تعمیر هستند، شما می توانید جهت تعمیر اتوکلاو آزمایشگاهی مورد نظر با ما تماس داشته باشید و مشکل دستگاه را عنوان کنید. البته نیاز است بیان کنیم که تعمیر دستگاه های پزشکی و حتی آزمایشگاهی نیاز به تخصص بالا دارد، با این وجود ما آمادگی کامل در جهت راهنمایی شما برای انتخاب نمایندگی جهت تعمیر اتوکلاو را خواهیم داشت.

با توجه به اینکه اتوکلاوها دارای قسمت‌ های مختلفی از جمله مخزن فولادی ضد زنگ، ضد اسید و باز، ضد مغناطیس، درب فولادی همراه با واشر نسوز، قفل ایمنی، شیرهای آب و همچنین بخار، سوپاپ اطمینان، فشار سنج، حرارت سنج، زمان سنج و سیستم ارت می باشند و با توجه به نوع منبع حرارتی به دو گروه اتوکلاوهای رومیزی گازی و اتوکلاوهای برقی تقسیم شده اند. اتوکلاوهای بزرگ بیمارستانی بر اساس وجود و یا عدم وجود پمپ خلاء به دو نوع پری وکیوم و گراویتی تقسیم‌ بندی شده اند. یکی از انواع اتوکلاوهای موجود در بازار اتوکلاو سطلی هستند.

 این وسیله نیز از اجزای مختلفی از جمله موارد زیر تشکیل خواهد شد.

  • مخزن فولادی ضد زنگ
  • قسمت ضد اسید، باز و همچنین ضد مغناطیسی
  • درب فولادی با واشر نسوز
  • قفل ایمنی شیرهای آب و بخار
  • سوپاپ اطمینان
  • فشارسنج
  • حرارت سنج
  • زمان سنج
  • سیستم ارت

قطعات قابل تعمیر و تعویض دستگاه اتوکلاو

واشر دور درب: این واشر یک واشر از جنس سیلیکون می باشد که در صورت خرابی بخار از دور درب به بیرون نفوذ خواهد کرد و احتمالا باعث خطا دادن اتوکلاو می شود و باید جهت تعمیر اتوکلاو اقدام کنیم.

میکروسوئیچ درب: وظیفه این میکروسوئیچ ها جهت اعلام بسته شدن و یا بسته نشدن درب به پردازنده دستگاه اتوکلاو می باشد. در واقع این سوئیج ها مکانیکی به شمار می آیند و در طول زمان دچار خرابی خواهند شد.

پمپ وکیوم : پیستون‌‌‌‌های پمپ وکیوم که بصورت دیافراگمی و از جنس پلاستیک می باشد، معیوب می شوند و پمپ دیگر توانایی ایجاد فشار منفی لازم را نخواهد داشت.

برد الکترونیکی : قطعاتی که تحت تنش هستند همانند ترایاک، رگولاتور و یا پل دیود بیشتر دچار خرابی خواهند شد.

عدم تشخیص مقدار آب مخزن : در صورتی که سنسور‌‌‌‌های درون آب مخزن رسوب گرفته شود، این مشکل پیش ایجاد می شود و بایستی سنسورها کاملا تمیز گردد و در غیر اینصورت سبب خرابی دستگاه شده و نیاز به تعمیر اتوکلاو خواهیم داشت.

ایجاد گرفتگی مسیر لوله ها: بخار آب به مرور زمان باعث گرفتگی لوله‌‌‌‌های دستگاه اتوکلاو خواهد شد. که می بایست، حتما تمیز و یا تعویض شوند.

شیر برقی ها : چون شیر برقی ها در مسیر آب و بخار می باشند، احتمال دارد در طول زمان رسوب باعث گیر کردن پیستون شیربرقی گردد و شیر برقی دیگر نتواند مسیر را به خوبی باز و بسته نماید. که حتما باید شیر برقی را باز و سرویس نمایید.

نکاتی در مورد نگهداری اتوکلاو آزمایشگاهی

 نحوه نگهداری از دستگاه اتوکلاو در افزایش طول عمر آن نقش بسیار زیادی دارد، بنابراین توجه داشته باشید که به صورت روزانه صفحه کف دستگاه تمیز گردد و لوازم فرعی همانند طبقات و سینی ها با آب و صابون شستشو شود و همچنین سطح آب ژنراتور کنترل شود.

  • در ضمن به صورت هفتگی نیز باید آبگذر و درزها تمیزکاری شود و از سلامتی سوپاپ اطمینان کامل پیدا کنید.
  • آب دستگاه نیز باید ماهانه تغییر کند. همچنین هر سه ماه یکبار باید داخل و خارج دستگاه و حتی قسمت بیرونی آبگذر نیز تمیز گردد.
  • بصورت مرتب هر شش ماه یکبار نیز بازرسی دستگاه باید توسط نماینده سرویس تعمیرکار انجام پذیرد.
  • در بعضی مواقع دستگاه های اتوکلاو با وجود نحوه صحیح نگهداری با گذر زمان و همچنین ایجاد فرسودگی دچار مشکلات و معایبی خواهند شد که در این صورت احتیاج به تعمیر و یا تعویض خواهند داشت.
  • برخی اوقات احتمال دارد دستگاه خطای کالیبراسیون بدهد که بروز این مشکل با توجه به تعمیر ارتفاع یا استفاده مکرر از آن باشد. کالیبره بعضی از دستگاه های اتوکلاو آزمایشگاهی از طریق دستی و بعضی دیگر به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد. در صورت انجام فرآیند و همچنین ارور مجدد به احتمال زیاد سنسورهای دستگاه و یا میکروی آن دچار ایراد می شود که بهتر است تعویض گردد.
  • اگر در مخزن اتوکلاو آزمایشگاهی آب بریزیم ولی با این وجود هشدار نبود آب اعلام شود یا چراغ مینیمم سطح آب روشن گردد به دلیل عدم استفاده از آب مقطر مناسب می باشد که در این صورت سنسورهای سطح آب دچار رسوب خواهند شد و باید رسوب زدایی صورت پذیرد.
  • همچنین اگر در انتهای فرآیند بر روی ابزار آلات لکه ایجاد شود، نشان دهنده کیفیت بسیار پایین آب مقطر که استفاده شده است می باشد.
  • اگر در اتوکلاو از نوع کلاس B ابزارها و یا وسایل در انتهای کالیبراسیون خیس بمانند، نشان دهنده مشکل و یا خرابی پمپ و یا حتی پاره شدن دیافراگم آن یا مربوط به خرابی در شیر برقی مسیر وکیوم خواهد بود که نیاز به تعمیر اتوکلاو می باشد. البته نباید ابزارآلات بر روی یکدیگر قرار بگیرند، زیرا در این صورت خشک نخواهند شد.
  • اگر دستگاه شما با مشکل عدم افزایش فشار روبرو شود، مشکل مربوط به نشتی و مخصوصا لاستیک دور در، شیلنگ ها و شیر برقی خواهد بود و یا امکان دارد، پمپ آب ضعیفتر شده باشد یا سنسورها ایراد پیدا کرده باشند که در جهت تست نشتی می توان از کف صابون استفاده نمود.

قابل ذکر است که برای رفع تمامی این مشکلات، ایرادها و نیز بسیاری از ایرادات بوجود آمده دیگر برای دستگاهتان شما می توانید به مراکز تخصصی تعمیر اتوکلاو مراجعه فرمایید. در این مراکز افراد متخصص با استفاده از دانش خود دستگاه شما را در کمترین زمان مورد نیاز و با کیفیت عالی به صورت تخصصی تعمیر و به شما تحویل خواهند داد.

 مراکز معتبر بسیاری در سطح کشور در زمینه تعمیر تجهیزات پزشکی مشغول به فعالیت می باشند این شرکت ها با توجه به سال ها تجربه و داشتن کادری مجرب و همچنین ماهر در زمینه تعمیر انواع تجهیزات آزمایشگاهی از قبیل تعمیر اتوکلاو سطلی مشغول به کار هستند و اگر قطعه ای از دستگاه اتوکلاو سطلی شما نیاز به تعویض پیدا کند متخصصان این مجموعه ها از قطعات اصل و همچنین با کیفیت استفاده می کنند و آن ها را جایگزین قطعات خراب خواهند کرد.

 بنابراین تعمیر دستگاه اتوکلاو سطلی از هر برندی که در اختیار شما است، امکان پذیر می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از هزینه و همچنین چگونگی انجام تعمیرات تخصصی می توانید با متخصصان ما در ارتباط مستقیم باشید.

 باید به این امر دقت شود که نحوه نگهداری دستگاه اتوکلاو با طول عمر آن ارتباط مستقیمی دارد، پس اگر می خواهید دستگاه، طول عمر بالایی داشته باشد باید آن را مرتباً تمیز کرده و آنر را به درستی نگهداری کنید. روزانه نیاز خواهد بود تا صفحه کف اتوکلاو را از سوراخ آبگذر اتاقک جدا کنید و تمیز فرمایید.

 لوازم فرعی دستگاه همانند طبقات سینی ها باید با آب و صابون شستشو داده شوند و سطح آب ژنراتور کنترل شود. هر هفته نیز نیاز باید تا آبگذر و درزها تمیز گردد و سوپاپ اطمینان نیز بررسی شود. آب دستگاه نیز باید ماهی یکبار تعویض گردد.

هر 3 ماه یکبار می بایست داخل و خارج دستگاه و همچنین قسمت بیرونی آبگذر کاملاً تمیز شود و در نهایت بازرسی دستگاه نیز توسط نماینده سرویس تعمیرکار هر 6 ماه یک بار باید تکرار شود.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *