سیکل کاری اتوکلاو به چه نحو است؟

شرح كار مراحل مختلف دستگاه

سیکل کاری اتوكلاو در واقع به این شکل عمل می کند که می توان برنامه ی مورد نظر را انتخاب کرد و طوری طراحی شده است که به صورت اتوماتیک تا به انتهای سيكل کاری اتوکلاو  مراحل انجام می شود و تمامی لوازم را استریل کرده و تحویل می دهد.

تغییر سطح کاربری

این گزینه جهت تنظیمات سطح کنترل کیفیت و سطح کارشناس شرکت می‌باشد که با وارد کردن رمز عبور به گزینه‌های مربوط به سیکل کاری اتوکلاو دسترسی خواهند داشت.

تنظیمات

امکانات مربوطه در رابطه با سیکل کاری اتوکلاو پس از این که به سطوح کاربری وارد شوید این گزینه در اختیار کاربران قرار می گیرد.

وضعیت

وضعیت‌های مختلف سیکل کاری اتوکلاو در این قسمت از نمایشگر اتوکلاو نمایش داده می شود از نمونه  وضعیت های دستگاه می توان به سطح کاربری، وضعیت چگونگی درب‌ها، تعداد سیکل‌ های صورت گرفته و همچنین فشار و دمای محفظه اشاره کرد.

شرح كاربري دستگاه

با گزینه درب غیر استیل عمل بارگذاری را انجام می دهیم  باید این درب را ببندیم ولی توجه کنید باید این دکمه را کامل نگه داریم تا درب غیر استیل کاملا بسته شود و گرنه درب غیر استیل به حالت اولیه خودش باز می گردد و مراحل سیکل کاری اتوکلاو انجام نمی شود و با اختلال روبه رو می شود.

برنامه سیکل کاری اتوکلاو مناسب برای استریل نمودن ابزارهای فلزی و لباس های پارچه ای است و مدت زمان جهت مراحل استریل برای هر کدام متفاوت است که در این برنامه مدت زمان از 45 دقیقه با دمای 134 درجه الی 55 دقیقه با دمای 121 درجه به کار برده می شود.

بویدیک

برای این که از نحوه درست انجام شدن سیکل کاری اتوکلاو مطمئن شوید در ابتدای هر روز قبل از انجام استریل کردن حتما از یک عدد تست شیمیایی استفاده کنید به این صورت که درون دستگاه قرار دهید تا متوجه موفقیت انجام شدن تست شوید.

مایعات

نوع فرآیند و مدت زمان در سیکل کاری اتوکلاو متغیر است این نوع از برنامه برای استریلیزاسیون مایعات و محلول‌های آزمایشگاهی به کار برده می شود که تمامی مراحل توسط کاربر صورت می گیرد.

تست نشتی

می توان گفت در زمان استریل عدم نشتی در محفظه،اتصالات مرتبط و واشر اطراف درب محفظه یکی از عوامل مهمی است که استریلیزاسیون به طور صحیح در سیکل کاری اتوکلاو صورت می گیرد. و برای همین جهت اطمینان از عدم‌ وجود نشتی در این بخش های ذکر شده برنامه تست نشتی را در سیکل کاری اتوکلاو انجام داده و اگر وجود نشتی در بخش ‌های ذکر شده تایید شد آن ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دستورالعمل های نگهداري روزانه توسط اپراتور در سیکل کاری اتوکلاو

  1. در این مرحله باید واشر اطراف درب را كنترل نمائید که سطح آن چرب باشد و ذرات اضافي هم روي واشر نباشد.
  2. حتما توجه داشته باشید که آب قطع نباشد.
  3. اندازه روغن استكان که در قسمت واحد مراقبت هوا است متناسب باشد.
  4. فراموش نکنید که آب موجود در استكان که در قسمت واحد مراقبت است را خالي نمایید.
  5. حتما اگر از سيستم بخار مركزي استفاده مي‌كنيد توسط شير تخليه كندانس، كندانس ی که درون لوله های ورودی است را خارج کنید.
  6. فشار داخل ژاكت را باید کنترل کنید و بايد 5/3 الي 8/3 بار باشد.
  7. توجه کنید که فشار ورودي هوا را کنترل کنید و بايد 6 بار باشد.

دستورالعمل نگهداري هفتگي در سیکل کاری اتوکلاو

  1. باید دقت داشته باشید که استكانی که در واحد مراقبت هوا است آب نداشته باشد و تخلیه شود.
  2. کنترل کنید استكانی که در واحد مراقبت روغن است اگر مقدارش کم شده بود می توانید آن را با روغن موتور40 پرکنید.
  3. باید درون چمبر را توسط محلولی صابوني و غير اسيدي تميز کنید.
  4. در این مرحله باید واشرهاي اطراف درب را ملاحظه کنید و اگر مشکلی داشتند و یا دچار پارگی شده باشند آن ها را ترمیم کنید و اگر لازم بود حتی آن را تعویض نمائید، در انتها به آن ها گریس بزنید تا چرب شوند.

دستورالعمل نگهداري ماهانه

  1. برای این که از عملكرد صحيح شيرهاي اطمينان مطمئن شوید آن ها را تست کنید.
  2. صافي هايی که در دستگاه اتوکلاو موجود هستند را چک کنید و در صورت لزوم آن ها را تمیز کنید.
  3. حتما تله بخار هایي که درون دستگاه موجود هستند را چک کنید و از عملكرد صحیح آن ها اطمینان حاصل نمایید.
  4. دستگاه را حتما تست کنید که اگر نشتی یا مشکلی داشته باشد آن را برطرف کنید.
  5. بعد از این که دستگاه را کاملا تست کردید و تمامي مراحلی که گفته شد را با دقت کافی از لحاظ زمان و ترتیب به طور دقیق بررسی کردید و احیانا با مشکلی روبه رو شدید می توانید به شرکت اعلام کنید.

دستورالعمل نگهداري سالانه

  1. در وهله اول باید اتصالات مرتبط با پمپ وكيوم را چک کرده و باز کنید و درون پمپ وکیوم را اسید ضد رسوب بریزید تا آن را کاملا شستشو دهد.
  2. و همینطور توسط اسيد ضد رسوب، مولد بخار دستگاه را شستشو دهید.
  3. توسط اسيد ضد رسوب باید سنسور هاي مولد و المنتها را شستشو دهيد و اگر لازم بود آن ها را تعويض کنید.
  4. توسط يك ترمومتر كاليبره شده می توانید دقت دستگاه كنترل دما را كنترل کنید و در موارد خاص هم می توانید آن را تنظيم نماييد.
  5. باید تمامی مسير هاي لوله كشي را تست کنید و اگر جرمی در این مسیر ها ملاحظه نمودید آن را باید تمیز کنید.
  6. حتما در قسمت پنل دستگاه دقت نشانگر هاي فشار را كنترل کنید.
  7. حتما فشار لازم در تنظيمات مربوط به سوئيچ هاي فشار را كنترل کنید.

عملکرد سیکل کاری اتوکلاو

عملکرد سیکل کاری اتوکلاو بدین‌گونه است که بخاری که توسط دستگاه در دمای بالا تولید می‌شود به وسیله ی یک لوله که به سمت بالا منتقل می شود، این لوله به طریقی اطراف محفظه قرار دارد که به راحتی به درون دستگاه منتقل می شود، تمامی تجهیزاتی که در درون محفظه قرار داده شده اند در داخل بخار استریل می‌شوند و پس از آن به وسیله لوله ای که در قسمت دیگر محفظه قرار دارد و به لوله خروجی معروف است، خارج می‌شود،* این در قسمت پایین واقع شده است. محفظه دستگاه مجهز به قفلی محکم است که سبب می‌شود بخار دستگاه خارج نشود و در درون آن نیز یک شیر کنترل کننده تعبیه شده است که در هر لحظه فشار داخل محفظه را بررسی می‌کند تا حد مجاز آن تغییری نکند.

شرح مهمترین اجزای دستگاه اتوکلاو

  1. دریچه ایمنی: این دریچه به این دلیل تعبیه شده است که در زمانی که فشار بیش از حد درون محفظه اتفاق بیافتد از آن جلوگیری کند.
  2. در سیکل کاری اتوکلاو: جدا سازی محفظه دستگاه استریلیزاسیون از محیط خارجی و مجهز کردن آن توسط ابزار که اگر فشار درون محفظه بالا رفت از آن جلوگیری شود.
  3. محفظه استریلیزاسیون: این مکان در واقع فضایی است که ابزار و وسایل جهت استریل درون آن قرار می گیرند و تمام محفظه جهت استریل از بخار پر می شود.
  4. فشارسنج اتاقک: این یک ابزار مکانیکی است و برای اندازه گیری فشار بخار درون محفظه از این فشارسنج استفاده می کنند.
  5. فشارسنج بیرونی: این یک ابزار مکانیکی است که برای محفظه بیرونی دستگاه به کار برده می شود که میزان فشار بخار را نشان می دهد.

شرایط مناسب جهت عملکرد دستگاه اتوکلاو

در محیط دستگاه رطوبت و گرمای کافی جهت از بین بردن میکروب ها وجود دارد و جهت استریل بسیار مناسب است و دارای تهویه خوبی است.

حداقل 80 سانتی متر اطراف و پشت دستگاه اتوکلاو فضای خالی وجود دارد.

باید کف دستگاه اتوکلاو کاملا تراز باشد و نسبت به گرما و رطوبت بسیار مقاوم و از مواد مقاومی تشکیل می شود.

حتما پریز با سیکل کاری اتوکلاو تناسب داشته باشد.

بعضی از سیکل کاری اتوکلاو ها از آب بیشتر و برخی از آب کمتر استفاده می کنند.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
1 (1 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *