اتوکلاو کوبیک چیست و چه ویژگی ها را دارد؟

اتوکلاو کوبیک یکی از انواع دستگاه های اتوکلاو می باشد که ویژگی های مختلفی را به خود اختصاص داده است. به طور کلی از اتوکلاو برای موارد مختلفی استفاده می شود که جایگاه اصلی آن آزمایشگاه های تحقیقاتی می باشد. این دستگاه با ویژگی ها و ساختاری که دارد عملیات استریل کردن ابزار پزشکی و آزمایشگاهی را به انجام می رساند. البته تنها آزمایشگاه ها از این دستگاه بهره نمی برند؛ بلکه مکان های موجود بسیار گسترده تر می باشند که در ادامه این مطلب به بررسی گسترده تر آن ها خواهیم پرداخت. پس همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی را در این باره به دست بیاورید.

اتوکلاو کوبیک چه ویژگی هایی را به خود اختصاص داده است؟

همانطور که اشاره شد اتوکلاوها انواع و کلاس های مختلفی دارند که از هر کدام آن ها در مکان های مختلفی بهره گرفته می شود. نمونه ای از این اتوکلاوها تحت عنوان کوبیک خوانده می شود که توانسته ویژگی های مختلفی را با خود به همراه داشته باشد. هر یک از این ویژگی ها باعث عملکرد بهتر این وسیله شده اند. همچنین مصرف انرژی این دستگاه به صورت کاملا بهینه می باشد. از این رو با خیال راحت تری می توان از آن در صنایع  و مکان های مختلفی بهره برد.

با سیستم های کوبیک آشنا شوید

سیستم های مختلفی در این نوع از اتوکلاوها به کار گرفته شده اند که هر کدام از آن ها از اهمیت بالایی برخوردارند. از این رو ایراد و بروز مشکل در داخل هر کدام از آن ها باعث عدم کارکرد صحیح کلی دستگاه خواهد شد. به همین علت باید به صورت دوره ای بازرسی ها و بررسی های لازم بر روی آن ها انجام گردند.

از این سیستم ها می توان به سیستم ایمنی اشاره کرد که مربوط به درب دستگاه است. سیستم ایمنی که در این دستگاه های به کار گرفته شده اند بسیار بالا می باشد. به همین علت نگرانی ای در هنگام کار بار آن وجود ندارد. یکی دیگر از سیستم های ویژه با نام سیستم تست الکتریکی و یا Electrical Test System خوانده می شود که توانسته قابلیت ویژه ای را از خود به نمایش بگذارد. این سیستم وظیفه دارد تا از گمراهی اپراتور در برابر مواقعی که نقص فنی به وجود می آید، جلوگیری کند.

از دیگر سیستم هایی که اتوکلاو کوبیک از آن ها بهره مند می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره مندی از سیستم کنترل نشت بخار و یا Air Leakage Control System
  • برخورداری از سیستم کنترل تمام اتوماتیک
  • داشتن سیستم کنترل نوسانات برق

هر کدام از موارد ذکر شده به نوعی تاثیر خود را بر روی دستگاه و عملکرد آن می گذارند. از این رو توجه به هر کدام از آن ها بسیار ضروری و مورد نیاز می باشد و نباید آن را فراموش کنید.

قابلیت هایی که دستگاه اتوکلاو کوبیک از آن بهره مند است

این دستگاه توانسته قابلیت های متعددی را به خود اختصاص دهد تا بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارد. به عنوان مثال طراحی این دستگاه ها به صورتی است که می توان در آن ظروفی که ارتفاع دار هستند را جای داد. از یک محفظه و یا چمبر ویژه برخوردار بوده که به شکل مکعبی طراحی شده است. همچنین می توان 7 سینی مجزا را با فاصله های کاملا استاندارد در داخل دستگاه جای داد.

از دیگر قابلیت ها و امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از دستگاه اتوکلاو کوبیک می توان لوازم را به صورت پک شده و یا بدون پک به طور کامل استریل کرد.
  • این دستگاه از یک پمپ دو محفظه ای بهره مند می باشد که عملکرد بسیار دقیقی را دارد که برای میزان وکیوم بالا به کار گرفته می شود. این پمپ توانسته استاندارد EN 13060 DIN را رعایت کند.
  • نمایشگر مخصوص و با کیفیت برای این دستگاه در نظر گرفته شده است که از آن به منظور ثبت و همچنین نمایش عملکرد دستگاه بهره برده می شود. البته عملکردی را نشان می دهد که در طول سیکل اتفاق افتاده باشد.
  • میکروپروسسوری که در اتوکلاو کوبیک وجود دارد به صورت کاملا الکترونیکی است که از آن به منظور کنترل کردن دما و فشار استفاده می شود. این فرآیند به صورت مجزا انجام می پذیرد.
  • دو مخزن در این دستگاه دیده می شود. یکی از آن ها برای آب تمیز بوده و مخزن دیگر برای آب استفاده شده کاربرد دارد.

دیگر قابلیت های منحصر به فرد

  • برنامه های از پیش ذخیره شده ای در دستگاه اتوکلاو کوبیک وجود دارند که تعداد آن ها به 6 عدد می رسد. همچنین سیستم وکیوم آن نیز 6 مرحله ای است.
  • برای اینکه این دستگاه بتواند تصفیه هوای ورودی به محفظه اتوکلاو کوبیک را به خوبی انجام دهد، فیلتر هوای آنتی باکتریال برای آن در نظر گرفته شده است.
  • مصرف انرژی به صورت کامل بهینه سازی می شود و این قابلیت را دارد تا یک راندمان بالا را از خود به اشتراک بگذارد.
  • پارامترهای مختلفی در طول سیکل اندازه گیری می شوند. به همین علت برای اینکه این پارامترها مستندسازی شوند به پرینترهای مخصوص نیاز است. از این رو اتوکلاو کوبیک قابلیت این را دارد تا این به این پرینترها اتصال پیدا کند.

تمامی ویژگی هایی که ذکر شدند بسیار کاربردی و مورد نیاز می باشند و نمی توان حتی یکی از آن ها را از این دایره حذف کرد. از این رو برای اینکه شاهد عملکرد بالا باشید، از چک کردن و نظارت بر آن ها غافل نشوید.

سخن آخر

اتوکلاو یکی از موثرترین دستگاه ها برای استریل کردن انواع تجهیزات می باشد و توانسته کاربردهای بسیار جامعی را در صنعت بهداشتی به خود اختصاص داده است. دستگاه های اتوکلاو از انواع مختلفی بهره می برند که از آن ها می توان به اتوکلاو کوبیک اشاره کرد. این وسیله توانسته از ویژگی های بسیار خاص و ویژه ای بهره مند شود که هر کدام از آن در نشان دادن کارکرد بالای این دستگاه ها ضروری و مورد نیاز هستند. به خاطر اهمیتی که این موضوع با خود به همراه دارد در این مقاله به صورت کامل و تخصصی به این دستگاه و تمامی مواردی که مورد نیاز هستند، پرداختیم.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *