انواع کلاس های هود لامینار

انواع کلاس های هود لامینار شامل سه سری مختلف می شوند که با نام های کلاس 1، کلاس 2 و کلاس 3 شناخته شده اند. هود لامینار را می توان یکی از پرکاربردترین تجهیزاتی به حساب آورد که در آزمایشگاه های میکروبی از آن بهره گرفته می شود. این هود را می توان مانند یک محفظه فیزیکی تصور کرد که نقش حفاظتی را بر عهده گرفته است. به گونه ای که از مواد و همچنین کارکنان آزمایشگاه در برابر انواع آلودگی های محیطی مراقبت می کند. به خاطر نقش پررنگی که این دسته از هودها در سلامتی افراد بر عهده دارد، کلاس های مختلفی از آن نیز وجود دارند که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی انواع کلاس های هود لامینار

همانطور که اشاره شد انواع کلاس های هود لامینار به بخش مختلف دسته بندی می شوند که شامل موارد زیر می باشند:

  • کلاس یک
  • کلاس دو
  • کلاس سه

هر کدام از این سه گزینه ویژگی های مختلفی را از خود به اشتراک می گذارند و از این حیث تفاوت هایی را با یک دیگر دارند که به طور کامل به بررسی هر یک از این موارد پرداخته خواهد شد.

هود لامینار کلاس 1

اولین کلاس از هود لامینار با نام کابین تمیز نیز شناخته شده است. جریان هوا در هود لامینار و یا هود بیولوژیک کلاس 1 از سمت کاربر به جایی که داخل هود و یا نمونه آزمایشی می باشد، کشیده می شود. یکی از بهترین عملکردها از این هود را می توانید در نقش محافظتی مشاهده کنید. به گونه ای که می تواند به خوبی از پرسنل های آزمایشگاه در برابر عوامل تهدیدکننده محافظت کند. البته ضعف هایی نیز از این هود به چشم می خورند که از آن ها می توان به محیط کشت اشاره کرد. بدین صورت که نمی تواند آنطور که باید نقش محافظتی خود را از آن در برابر عوامل بیرونی ایفا کند. از این رو اگر نمونه هایی در دسترس دارید که خطرات و عوامل بیرونی آن ها را تهدید نمی کند، هود لامینار کلاس 1 مناسب ترین گزینه برای استفاده می باشد.

تا به حال مکان های مختلفی از این نوع هود بهره برده اند که موارد زیر مهم ترین آن ها به شمار می روند:

  • آزمایشگاه های میکروبیولوژی
  • آزمایشگاه های تحقیقات و توسعه داروسازی
  • آزمایشگاه های تحقیقاتی سرطان

این مدل از انواع کلاس های هود لامینار بدین منظور در موارد بالا به کار گرفته می شود تا بتواند خطرات باکتری ها، ویروس ها و در نهایت عوامل سرطان زا را از محیط زیست به دور کند.

برای اینکه به راحتی بتوان به مواد داخل هود دسترسی پیدا کرد، قسمت جلویی کابینت تعبیه شده در حالت باز قرار دارد. فیلتری که در این سری از انواع کلاس های هود لامینار به کار رفته است، هپا می باشد که هوا برای اولین بار از آن عبور می کند و سپس به سمت بیرون آزمایشگاه به جریان می افتد.

هود لامینار کلاس 2

از دیگر انواع کلاس های هود لامینار می توان به هود بیولوژیک کلاس 2 اشاره کرد که نقش محافظتی را در برابر نمونه های بسیار خطرناک و آلوده را بر عهده گرفته است. کابینت هایی که برای این کلاس ها در نظر گرفته شده به صورت 3 طرف محصور می باشند که تهویه و همچنین فشار مثبت را به خود اختصاص داده است. در این هود نیز فیلتر هپا وجود دارد و از این طریق هوای ورودی پاکسازی می شود. همچنین بار دیگر نیز هوا با این فیلتر برخورد می کند و در نهایت به سمت بیرون منتقل می شود. از این هود در مکان های مختلفی می توان بهره برد که موارد زیر نمونه مهمی از گزینه های پیش روی هستند:

  • آزمایشگاه های میکروبیولوژی
  • آزمایشگاه های سم شناسی
  • آزمایشگاه های تحقیقاتی

از این سری از انواع کلاس های هود لامینار در سه آزمایشگاه بالا بهره گرفته می شود. به طور کلی استفاده از آن را می توانید در مکان هایی مشاهده کنید که با پاتوژن ها و مواد شیمیایی سمی بسیاری سر و کار دارند.

قبل از اینکه اقدام به خرید هود لامینار کلاس 2 بکنید باید یک سری از نکات را در نظر بگیرید. به عنوان مثال یکی از مهم ترین آن ها اندازه و ابعاد آزمایشگاه های شما می باشد. به گونه ای که سیستم شما باید به صورتی طراحی شده باشد که در صورت عدم حضور شما در آزمایشگاه بتواند شرایط را کنترل کند. از مواردی که باید نظارت کامل را بر روی آن ها داشته باشید می توان به گزینه هایی همچون فشار، اگزاست هوا و زنگ خطر اشاره کرد.

سه نوع متریال وجود دارند که کاملا مناسب کار با این مدل از انواع کلاس های هود لامینار هستند:

  • BSL-2
  • BSL-1
  • BSL-3

همچنین 5 تیپ مختلف برای این تیپ در نظر گرفته شده اند که شامل A1، A2، B1، B2 و C1 می شوند. تفاوتی که هر کدام از این تیپ ها به خود اختصاص داده اند در نسبت میزان هوای خروجی می باشد که با توجه به میزان هوای سیرکوله شده سنجیده می شود. همچنین هیچ نوع شیرآلات و یا سینکی در هیچ کدام از آن ها به کار نرفته است.

دیگر مدل از انواع کلاس های هود لامینار؛ کلاس 3

آخرین نوع از انواع کلاس های هود لامینار را کلاس 3 به خود اختصاص داده است. محفظه هایی این مدل کاملا بسته می باشند و از آن جهت طراحی شده اند تا بتوانند از محیط زیست، کاربر و نمونه در برابر آلودگی های مختلف محافظت کنند. همچنین برای اینکه پرسنل آزمایشگاه بتوانند به فعالیت های خود با آن بپردازند نیاز است تا از یک دستکش محافظ بهره ببرند. همچنین هوا قبل از اینکه در داخل هود به جریان بیفتد توسط فیلتر هپا پاکسازی می شود و در نهایت برای خروج نیز از سد دو فیلتر هپای دیگر عبور می کند.

همچنین قبل از اینکه اقدام به خرید هود بیولوژیک کلاس کنید، باید موارد بسیاری را مورد توجه قرار دهید که گزینه های زیر اهمیت بالایی را دارند:

  • فضای آزمایشگاه
  • قیمت
  • گزینه های روشنایی
  • راندمان انرژی
سخن آخر

در این مطلب به بررسی انواع کلاس های هود لامینار پرداخته شد. کلاس 1، کلاس 2 و کلاس 3 این موارد هستند. هر کدام از این مدل ها توانسته اند ویژگی های مختلفی را به خود اختصاص دهند؛ با این وجود در برخی گزینه ها شاهد شباهت هایی نیز هستیم که همه آن ها در جهت عملکرد ویژه است.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *