نحوه انجام اتوکلاو سرد

اتوکلاو سرد چگونه کار می‌کند؟

عقیم‌سازی بخار فرآیند مهمی در هر آزمایشگاه است. این فرآیند در دستگاه استریلایزر بخار انجام می‌شود و در این مقاله ما به بررسی چگونگی عملکرد یک استریلیزر، روند عقیم‌سازی (اتوکلاو سرد) و اینکه چرا ما آن را انجام می‌دهیم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

راهنمای زیر نه تنها تاریخچه عقیم‌سازی بخار را تشریح می‌کند، بلکه نحوه عملکرد آن را توضیح می‌دهد و می‌گوید چرا چنین مؤلفه‌ای مهم برای حفظ آزمایشگاه تمیز و استریل است.

مقدمه‌ای برای عقیم‌سازی بخار

عقیم‌سازی بخار یا همان اتوکلاو سرد مورد بحث است که قبل از هر چیز، مهم است که به موارد زیر بپردازیم:

واژه‌شناسی

اصطلاحات اتوکلاو و بخار استریلیزر در اصل مترادف هستند و اغلب بصورت متقابل استفاده می‌شوند. “اتوکلاو” بیشتر در تنظیمات آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که “استریلیزر” بیشتر در بیمارستان‌ها یا مناطق دارویی شنیده می‌شود.

اتوکلاو سرد، وسیله‌ای است که تقریباً در کلیه تنظیمات علمی در همه جا وجود دارد، وسیله‌ای است که از گرمای بخار آن برای از بین بردن هر نوع میکروبی، استفاده می‌شود. هرگونه بار که چرخه عقیم‌سازی کامل را پشت سر گذاشته است، استریل تلقی می‌شود.

تاریخچه اتوکلاو سرد

اتوکلاو سرد در سال 1879 توسط چارلز چمبرلند اختراع شد، اما مفهوم استفاده از بخار در یک فضای بسته برای جلوگیری از بیماری قبلاً از سال 1679 وجود داشته است.

برخلاف اکثر فرآیندهای موجود در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های امروزی، عقیم‌سازی با استفاده از همان اصول و روش‌های مشابه در 150 سال گذشته اتفاق افتاده است.

چرا بخار؟

برای از بین بردن یک سلول از طریق گرما، باید دمای آن تا جایی بالا رود که پروتئین‌های موجود در دیواره سلولی تجزیه و انعقاد شود. بخار یک محیط بسیار کارآمد برای انتقال حرارت است، بنابراین یک روش عالی برای از بین بردن میکروب‌ها، اتوکلاو سرد است.

استریلیتی چیست؟

اکثر مردم این درک را دارند که کالاهای استریل عاری از میکروارگانیسم‌ها هستند و در استفاده از پزشکی، تولید مواد غذایی یا سایر تنظیمات در مواردی که حضور میکروب می‌تواند یک خطر ایمنی مهم باشد، از آن بی‌خطر است.

دقیقاً چقدر میکروارگانیسم‌ها با گذشت زمان در دمای ثابت زنده می‌شوند توسط یک منحنی لگاریتمی بیان می‌شود، تابعی که نزدیک می‌شود، اما هرگز به صفر نمی‌رسد (شکل 1 را ببینید).

منحنی لگاریتمی میکروارگانیسم‌ها در اتوکلاو سرد

اتوکلاو سرد چگونه کار می‌کند؟

روند کلی

خواه یک اتوکلاو کوچک روی میز باشد یا یک اتوکلاو فله‌ای به اندازه اتاق، تمام اتوکلاوها بر اساس اصول مشابهی کار می‌کنند که آنها با یک اجاق گاز فشار مشترک آشپزخانه به اشتراک می‌گذارند – این درب قفل شده است تا یک محفظه بسته شده را تشکیل دهد و تمام هوا درون محفظه بخار جایگزین می‌شود.

مراحل مختلف چرخه عقیم‌سازی

مرحله پاکسازی: بخار از طریق دستگاه ضدعفونی کننده آغاز می‌شود و روند جابجایی هوا را آغاز می‌کند. دما و فشار کمی تا یک پاکسازی جریان مداوم.

فاز قرار گرفتن در معرض اتوکلاو سرد (عقیم‌سازی): در این مرحله، سیستم کنترل اتوکلاوها برای بستن دریچه اگزوز برنامه‌ریزی شده و باعث می‌شوند دمای داخلی و فشار آن تا سطح مورد نظر شیب‌دار شود. سپس این برنامه دمای مورد نظر را حفظ می‌کند تا زمان مطلوب برسد.

فاز اگزوز: فشار از طریق دریچه اگزوز از محفظه آزاد می‌شود و فضای داخلی به فشار محیط بازگردانده می‌شود، اگرچه محتویات نسبتاً داغ باقی می‌مانند.

مؤلفه‌های مهم یک اتوکلاو سرد

آزمایشگاه‌های اتوکلاو معمولی و بیمارستانی شما از اجزای اصلی زیر ساخته شده‌اند.

  1. اتاق
  2. محفظه، جزء اصلی اتوکلاو بخار است که از یک محفظه داخلی و ژاکت بیرونی تشکیل شده است. اتوکلاو‌های آزمایشگاهی و بیمارستانی با محفظه‌های “ژاکت” ساخته شده اند که جلیقه آنها از بخار پر شده است.
  3. در ایالات متحده، هر محفظه اتوکلاو با یک صفحه نام انجمن مهندسان مکانیک آمریکا که شامل شماره دیگ بخار ملی است، مورد بازرسی و برچسب گذاری قرار می‌گیرد.
  4. محفظه‌های اتوکلاو آزمایشگاهی و بیمارستان می‌توانند در اندازه‌های متفاوت باشند.
  5. سیستم کنترل
  6. تمام اتوکلاو‌های مدرن بر خلاف مایکروویو یا اجاق شما مجهز به رابط کنترل‌کننده هستند
  7. دام ترموستاتیک
  8. تمام اتوکلاوها نوعی تله ترموستاتیک یا تله بخار دارند، دستگاهی که به گونه‌ای امکان‌پذیر است که هوا و آب (میعانات) از محفظه فرار کند.
  9. شیر ایمنی

مکانیسم خنک‌کننده فاضلاب

ساده‌ترین و قدیمی‌ترین روش خنک‌کننده بخار مخلوط کردن آن با آب شیر سرد اضافی است، اما مقدار آب مورد نیاز می‌تواند اتوکلاوها را به بزرگترین عامل مصرف آب در ساختمان تبدیل کند.

  1. سیستم خلاء (در صورت وجود)
  2. نگرانی اصلی برای اطمینان از عقیم‌سازی، اطمینان از این است که تمام هوای داخل محفظه با بخار جایگزین می‌شود. برخی از کالاهای معمولاً استریل‌شده، به ویژه مواد متخلخل مانند ملافه یا پارچه حیوانات یا ظروف دارای دهانه‌های کوچک مانند فلاسک‌های بزرگ یا کالاهای موجود در کیسه‌های پلاستیکی، تمایل به نگه داشتن جیب‌های هوا،شرایطی دارند که اتوکلاو فقط با فشار دادن بخار به داخل محفظه متکی به جابجایی هوا باشد.
  3. به همین دلیل، بسیاری از عقیم سازها شامل سیستم خلاء هستند. این امر نه تنها به شما امکان می‌دهد تا با کشیدن خلاء روی محفظه قبل از چرخه، هوا را به زور از بین ببرید (همچنین به عنوان خلاء قبل از آن نیز شناخته می‌شود) بلکه با کشیدن خلاء بعد از چرخه (که به عنوان خلاء نیز شناخته می‌شود) به زور به کاربر کمک می‌کند.
  4. رایج‌ترین منبع بخار برای اتوکلاو آزمایشگاهی از یک دیگ مرکزی “خانه” است. اما، هنگامی که بخار خانه در دسترس نیست یا برای اتوکلاو کافی نیست، باید به یک ژنراتور بخار برقی (که به عنوان دیگ نیز شناخته می‌شود) متوسل شود.
  5. چرخه عقیم‌سازی

به طور کلی چهار چرخه عقیم‌سازی(اتوکلاو سرد) استاندارد وجود دارد:

جاذبه، پیش خلاء، مایعات و فلش (همچنین به عنوان استفاده فوری شناخته می‌شود).

نمودار زیر این چرخه‌ها را با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهد.

استفاده مناسب از راه‌حل‌های عقیم‌سازی یا اتوکلاو سرد برای دندانپزشکی

روش‌های دندانپزشکی مدتهاست که به عنوان بخشی از پروتکل پردازش مجدد ابزار به ضد عفونی کننده / استریل‌های سطح بالا اعتماد دارند. ما از آنها به عنوان محلول “اتوکلاو سرد” یاد کردیم.

نتیجه: فرآیند استریليزاسيون باعث نابودی تمام میکروارگانیسم ها می شود ولی مواد ضدعفونی کننده در سه درجه باعث از بین بردن میکرو ارگانیسم ها می شوند در واقع مقاومت آن ها در برابر نابود کننده ها متفاوت است.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *