بن ماری سرلوژی و جوش|شرکت کاووش مگا

بن ماری سرلوژی و جوش

بنماری | بنماری سرلوژی | بنماری جوش | بن ماری در آزمایشگاه های تشخیص طبی استفاده می شود. در آزمایشگاه ها دستگاه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد تا مراحل آزمایش و جداسازی و اندازه گیری بخش های مختلف موجود در مواد آزمایشگاهی به خوبی انجام گیرد. بن ماری سرلوژی نیز یکی از دستگاه های است که از آن استفاده می شود.

بن ماری سرلوژی چیست؟

بن ماری دستگاهی است که از حوضچه های استیل تشکیل شده است و این حوضچه ها با آب پر می شود. ظروف مختلف آزمایشگاهی را در بن ماری سرلوژی قرار می دهند. گرما به صورت همرفتی در بن ماری حرکت می کند و حرارتی یکنواخت و قابل کنترل در این محفظه به وجود می آید. بنماری | بنماری سرلوژی | بنماری جوش | بن ماری از این رو از حرارت مستقیم شعله جلوگیری به عمل می آید. بن ماری در بخش های مختلفی مانند صنعت، آگلوتیناسیون، تست ها سرولوژیک و … استفاده می شود. بن ماری سرلوژی نوعی خاص از بن ماری است که در آزمایشگاه ها از آن استفاده می شود. بن ماری سرلوژی دارای صفحه نمایشگر، محفظه تانک، ترمومتر، واحد کنترل الکتریکی و واحد های دیگر است که می توان آن را در شرایط مختلف به صورت کنترل شده مورد استفاده قرار داد. بن ماری سرلوژی بسیار دقیق است و برای کارهای دقیق مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع بن ماری به صورت تمام دیجیتال کار می کند. در آزمایشگاه های داروسازی به وفور از بن ماری سرلوژی استفاده می شود.

چگونگی عملکرد و کاربرد بن ماری سرلوژی

بن ماری سرلوژی دارای یک سنسور دمایی است و می توان در محدوده ی خاصی این دما را تنظیم کرد. بن ماری سرلوژی نیز انواع مختلفی دارند که هر کدام کارایی متفاوتی را از خود نشان می دهند. گرم کردن خون و سرم نیز توسط بن ماری صورت می گیرد زیرا قابلیت تنظیم در دمای ۳۷ درجه را دارد. دستگاه بن ماری حجم های مختلفی دارد که در حجم بالای ۵۰ لیتر دارای پمپ سیرکوله است. این که کدام نوع و کدام سایز از دستگاه بن ماری را تهیه کنید بستگی به شرایط و کارکرد آزمایشگاه دارد.

روش کار با دستگاه بن ماری سرلوژی

سازندگان این دستگاه کنترلرها را درون میکرو پروسسورها قرار داده اند که در هر نوع متفاوت است.

صفحه کنترل بن ماری سرلوژی دارای بخش های زیر است.

  • یک چراغ راهنما
  • راهنما برای تعیین مقیاس های دمایی
  • صفحه نمایشگر
  • دکمه برای تنظیم پارامترها
  • سوئیچ کنترل جهت روشن و خاموش کردن دستگاه
  • صفحه و دکمه منو برای انتخاب آلارم، مقیاس دما به درجه سانتیگراد و پارامترهای دمایی

پریز برقی که بن ماری سرلوژی به آن متصل می شود باید به سیم زمین متصل باشد تا ایمنی لازم را داشته باشد. دستگاه را به پریز برق متصل می کنند. معمولاً ولتاژ ۱۲۰v با فرکانس ۶۰ هرتز یا ولتاژ ۲۳۰v با فرکانس ۶۰ هرتز برای این دستگاه به کار می رود. معمولاً یک سینک برای تأمین و خالی کردن آب درون دستگاه در کنار آن تعبیه می شود. برای راه اندازی دستگاه باید مقاوم بودن سطح و تراز بودن آن چک شود. همچنین فضای لازم برای قرار دادن نمونه های آزمایشگاهی و دیگر لوازم جانبی در دستگاه باید وجود داشته باشد. هنگام راه اندازی باید مکانی مناسب برای بن ماری سرلوژی در نظر گرفته شود و در مجاورت جریان شدید هوا قرار نگیرد زیرا تداخل در عملکرد دستگاه صورت می گیرد. سیستم های کنترلی بن ماری سرلوژی باید به نحو احسن کار کنند، در صورتی که نشانی از معیوب بودن هر کدام از سیستم ها وجود داشته باشد، از کار کردن با دستگاه خودداری شود.

انواع بن ماری سرلوژی

بن ماری سرلوژی دارای سه نوع دما پایین، دما بالا و عایق دار است.

نوع دما پایین دمای بین ۶۰ تا ۱۰۰ درجه در اتاق است. دمای بالا تا ۲۷۵ درجه سانتی گراد است و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که به دمای بالای ۱۰۰ درجه نیاز داریم. در این بن ماری ها باید از مایعاتی که دمای جوش آن ها بالاتر است استفاده کرد از این رو در این نوع بن ماری سرلوژی بیشتر از روغن ها به جای آب استفاده می شود.

بن ماری های عایق دار نیز در دمای تا حد ۱۰۰ درجه سانتیگراد کار می کنند. نوع عایق دار بن ماری دارای واحد یکنواخت کننده است. البته دسته بندی های مختلفی برای بن ماری سرلوژی در نظر گرفته شده است که متنوع بودن این دستگاه را نشان می دهد. معمولاً دستگاه های آزمایشگاهی با توجه به پیشرفته های تکنولوژی تغییراتی دارند که باعث به روز تر شدن آن ها می شود.

نکات مهم هنگام استفاده و تمیز کردن بن ماری سرلوژی

برای این که عمر دستگاه بن ماری سرلوژی افزایش یابد و کارایی بهتری را نشان دهد یک سری نکات هنگام استفاده از آن باید مد نظر قرار گیرد. بر حسب این که از کدام بن ماری استفاده می کنید باید محفظه را تا سطح مورد نظر از مایع پر کنید. باید دقت داشته باشید که سطح مایع به صورت استاندارد باشد که پس از قرار دادن نمونه ها در این مایع هنوز هم حدود ۴ تا ۵ سانتی متر از کف فاصله داشته باشد. درون محفظه ی بن ماری به خوبی باید تمیز باشد. درون این دستگاه موادی قرار می گیرد که برخی اوقات وجود مواد اضافی حتی در حد بسیار کم نیز می تواند در نتایج تأثیر به سزایی بگذارد پس باید از مواد مناسب برای تمیز کردن استفاده شود. رشد قارچ ها و کپک ها با موادی مناسب کنترل می شود و به آب درون محفظه اضافه می گردد. بنماری | بنماری سرلوژی | بنماری جوش | بن ماری در هیچ صورتی نباید از موادی مانند جوهر نمک یا مواد سفید کننده یا هر ماده ی دیگری که کلر زیاد درون خود دارد برای تمیز کردن این دستگاه بن ماری سرلوژی استفاده شود. همچنین استفاده از مواد اسیدی قوی در محفظه تانک بن ماری باعث آسیب زدن به دستگاه می شود. آب مقطر باعث سوراخ شدن و ایجاد سایش در بن ماری سرلوژی می شود، از این رو نباید از آن برای پرکردن تانک بن ماری استفاده کرد. محلول های نمکی ضعیف مانند کلرید کلسیم و سدیم و ترکیبات کروم نیز خودداری شود. همچنین غلظت بالای هر نوع نمک نیز باعث آسیب به دستگاه و روند کار می شود.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *