استریل ابزارهای پزشکی با استفاده از اتوکلاو

اهمیت استریل بودن ابزارهای پزشکی به قدری زیاد است که حقیقتاً به عنوان یک عامل بدیهی در علم پزشکی و سایر علوم مرتبط وجود دارد . مثلا عمل های بسته و کوچک مانند سوراخ کردن گوش ، کشیدن دندان ، تزریق ، خونگیری و یا در کل آنچه که موجب سوراخ شدن پوست و نفوذ یک عامل خارجی به داخل بدن می باشد نیاز به استریل کامل تجهیزات دارد و همین مسئله بدیهی در مورد عمل های گسترده تر هم مطرح می باشد.

پس، تمامی مراکز و مجموعه هایی که به نوعی در این حوزه فعالیت می کنند، نیاز مبرم به دستگاه هایی دارند که که عمل استریل کردن (عاری کردن از انواع باکتری ، قارچ ، ویروس و … )را بطور مطلوب و کامل انجام دهد.

در این مقاله سعی داریم که کلیات مربوط به یک مدل از انواع استریل کردن ، یعنی استفاده از دستگاه های اتوکلاو را توضیح بدهیم. استریل کردن ، روش های گوناگونی دارد. یکی از این روش ها ، روش حرارتی است که توسط دستگاه هایی مانند اتوکلاو به وفور انجام می شود. در این روش از گرما (حرارت) و فشار بخار آب استفاده می شود.

اتوکلاو

اتوکلاو چیست؟

اتوکلاو (auto clave) در لغت از دو کلمه Auto به معنای خودکار و clave به معنای قفل شونده تشکیل شده است. وسیله ای برای استریل کردن می باشد که برای ابزارهای پزشکی ، دندانپزشکی و آزمایشگاهی استفاده می شود و در کل ، دستگاه قفل شونده برای استریل مواد، توسط بخار فشار است.

 اتوکلاو ها ، انواع گوناگونی دارند. که توضیحات اختصاصی هرکدام را می توانید در صفحه اختصاصی آنها مشاهده کنید.

  • اتوکلاو بیمارستانی

این نوع از اتوکلاو ها ، کاربرد بیمارستانی دارد . یعنی دارای ویژگی هایی برای سازگاری بیشتر با شرایط استفاده در بیمارستان ها می باشد. مثلا قابلیت استریل کردن در حجم های بالا را دارد. اصول عملکرد این اتوکلاوها بدین صورت است که ابتدا آلاینده ها مثل خون ، ترشحات زخم ، خط و غیره، سپس با آب و املاح و مواد شوینده و در نهایت باقی مانده مواد از دستگاه مورد نظر برای استریل ، زدوده و پاکسازی می شود.

اتوکلاو بیمارستانی

اتوکلاو بیمارستانی
  • اتوکلاو کلاس N

این نوع از اتوکلاو ها ، برای استریل کردن وسایل جامد بدون پوشش استفاده می شود . و برای اینکه بتوانید دستگاه ها و وسایل پوشش دار را استریل کنید ، باید در هنگام خرید این محصول حتما از دارا بودن این توانایی اطمینان حاصل کنید.

اتوکلاو کلاس N

اتوکلاو کلاس N
  • اتوکلاو کلاس B رو میزی

در کل اتوکلاو ها با توجه به نوع ابزار آلات به سه کلاس B ،N  و S تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی به منظور صحت عملکرد استریل کردن می باشد. اتوکلاو کلاس B  . می تواند تمام انواع ابزار و وسایل جامد و بدون پوشش و با پوشش را استریل کند.

اتوکلاو کلاس B رو میزی
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *