نکات بهداشتی در ارتباط با استریل تجهیزات

نکات بهداشتی در ارتباط با استریل تجهیزات یکی از موارد بسیار پراهمیت و البته گسترده ای می باشند که نیازمند توجه بسیاری هستند. چرا که بر اساس آمارهای به دست آمده وسیله ها و تجهیزات پزشکی که غیر استریل و آلوده هستند، عفونت های بیمارستانی بسیاری را ایجاد می کنند. از این رو باید میکروارگانیسم های موجود را حذف کرد تا میزان آلودگی بر روی ابزارها و تجهیزات را به حداقل رساند و کاهش داد. نکات مختلفی در رابطه با استریل آلودگی زدایی ابزارهایی که در بیمارستان ها و یا آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند وجود دارند.

نکات بهداشتی در ارتباط با استریل تجهیزات چیست ؟

هنگامی که تجهیزات مختلف می خواهند استریل و یا گندزدایی شوند باید نکات بهداشتی خاصی در آن ها مورد توجه قرار بگیرد. به طور کلی دستورالعمل های مختلفی در این باره وجود دارند که هر کدام از آن ها اهمیت ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. به همین علت در ادامه به بررسی مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

چه وسیله هایی برای شستشوی تجهیزات مورد نیاز است؟

یکی از نکات بهداشتی در ارتباط با استریل تجهیزات با اتوکلاو این است که وسیله های مربوط به عملیات شستشو باید به درستی انتخاب شوند. این موضوع اهمیت بالایی را به خود اختصاص داده است و در مکان های بهداشتی باید توجه ویژه ای به هر کدام شود. این وسیله ها شامل موارد زیر می شوند:

  1. بهره مندی از برس
  2. استفاده از آب و صابون
  3. تهیه ظروف درب دار به منظور قرار دادن وسیله ها در آن
  4. فراهم کردن وسیله حرارتی

چگونه وسیله ها را شستشو دهیم؟

روش های خاصی برای شستشوی تجهیزات و وسیله ها به منظور از بین بردن آلودگی ها و میکروارگانیسم ها وجود دارند و هر کدام از آن ها باید از اصول خاصی پیروی کنند و در بین نکات بهداشتی در ارتباط با استریل تجهیزات قرار می گیرند. برای اینکه تجهیزات شسته شوند در ابتدا نیاز است تا فرد یک دستکش ضخیم را بپوشد و سپس با آب و صابون و همچنین برس اقدام به تمیز کردن آن ها نماید. همچنین ظروف فلزی و شیشه ای یک روش مشترک را برای تمیزکاری دارند.

وسیله هایی که خونی هستند اهمیت بسیار بالایی را پیدا کرده اند. از آنجایی که خون سرشار از آلودگی می باشد بلافاصله پس از استفاده باید شسشته شوند و برای اینکار باید آب سرد مورد بهره وری قرار بگیرد. خون جزو ماده هایی می باشد که به سرعت منعقد می شود. از این رو اگر بلافاصله شسته و تمیز نشود، خشک می شود و در پاک کردن آن نیز فرد با سختی روبه خواهد شد. به همین علت این مورد از نکات بهداشتی در ارتباط با استریل تجهیزات باید به صورت کامل رعایت گردد؛ وگرنه آلودگی های میکروبی بسیاری ممکن است ایجاد کرد که خطرات بسیاری را با خود به همراه خواهند داشت.

چه روش هایی برای استریل کردن تجهیزات وجود دارند؟

روش های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توان عملیات استریل کردن را به انجام برساند که هر کدام از آن ها نکات و ویژگی های خاص خودشان را دارند که در ادامه می توانید با آن ها آشنا شوید.

1. استریل کردن با بهره مندی از حرارت مرطوب
هنگامی که برای استریل کردن تجهیزات از حرارت مرطوب استفاده می شود، منظور دستگاه های اتوکلاو می باشد. دمای مورد نیاز در این روش 121 درجه سانتی گراد بوده و فشاری معادل با فشار اتمسفر را نیاز دارد. مدت زمانی که تجهیزات باید در این دستگاه قرار بگیرند، 20 دقیقه می باشد. پک و یا بیکسی که قرار است در داخل دستگاه قرار بگیرد باید به همراه چسب اتوکلاو باشد. همچنین دریچه مخصوص بیکس ها قبل از اینکه در داخل اتوکلاو قرار بگیرند باید باز باشند و این فرآیند هنگامی که قرار است آن را برداریم، باید بسته باشد. این مورد از نکات بهداشتی در ارتباط با استریل تجهیزات بسیار حائز اهمیت و مهم است.

2. استریل کردن با کمک حرارت خشک
حرارت خشک و یا فور یکی دیگر از راه های استریل کردن تجهیزات می باشد. پک آماده شده را باید در داخل دستگاهی بگذاریم که دمای 170 درجه سانتی گراد را به خود اختصاص داده است. مدت زمانی که دستگاه فور نیاز دارد تا تجهیزات را ضد عفونی کند، 2 ساعت می باشد. هنگامی که معرف موجود از خود تغییر رنگ را به اشتراک بگذارد، بدین معناست که عملیات استریل کردن به پایان رسیده است.
3. ضد عفونی و استریل کردن به وسیله جوشاندن
نکات بهداشتی در ارتباط با استریل تجهیزات مربوط به روش های آن می باشد که جوشاندن در بین این موارد قرار می گیرد. جوشاندن یکی از بهترین راه هایی است که با استفاده از می تواند تجهیزات را ضد عفونی کرد و مدت زمان کمی را نیز به خود اختصاص داده است. زمانی از این روش بهره گرفته می شود که نتوان به فور و یا اتوکلاو دسترسی داشت. مدت زمانی که نیاز است تا تجهیزات در این روش ضد عفونی شوند 20 تا 30 دقیقه می باشد.
برای اینکه بتوان با استفاده از یک روش سریع و ساده میکروارگانیسم های مربوط به ویروس ایدز و هپاتیت را از بین برد، بهترین روشی که در پیش روی کارکنان آزمایشگاه ها و بیمارستان ها قرار گرفته شده است، همین مورد است.

به این نکات بهداشتی در ارتباط با استریل تجهیزات توجه کنید

مواد بسیار مهم تر دیگری وجود دارند که مربوط به حفظ وسایل بعد از استریل کردن است. این نکات مهم شامل موارد زیر می شوند:
• پک استریل شده نباید به هیچ عنوان باز بماند. چرا که آلودگی های بسیاری بر روی آن خواهد نشست.
• برای اینکه از تجهیزات موجود در پک استریل استفاده کنید نیاز است تا آن ها را با یک پنس سیار استریل گرفت.
• همچنین اگر پک استریل شده را در داخل یک پارچه گذاشته باشید، تنها 30 روز تاریخ انقضا دارد.
• از دیگر نکات بهداشتی در ارتباط با استریل تجهیزات این است که اگر آن ها را در داخل پک کاغذی گذاشته باشید، 15 روز تاریخ انقضا دارد.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *