قیمت و بررسی انواع دستگاه هود شیمیایی

قیمت و بررسی انواع دستگاه هود شیمیایی

هود شیمیایی یا هود آزمایشگاهی، یکی از تجهیزات و دستگاه های مهمی است که باید در محیط های آزمایشگاهی به منظور کاهش خطرات احتمالی مورد استفاده قرار گیرد.

آیا می دانید دستگاه هود شیمیایی چیست؟ از دستگاه های هود در چه محیط هایی استفاده می شود؟ کاربرد این دستگاه ها چیست و به چه منظور از آنها استفاده می شود؟ دستگاه های هود به چند نوع دسته بندی می شوند؟ آیا کاربرد هر یک از این دستگاه ها با یکدیگر متفاوت است؟ با ما همراه شوید تا بیشتر با این نوع دستگاه های آزمایشگاهی آشنا شویم.

دستگاه های هود آزمایشگاهی شیمیایی، در اصل میز کار امن برای انجام آزمایش های شیمی به شمار می روند. تکنسین های آزمایشگاهی برای کار در این محیط ها نیاز به استفاده از این دستگاه ها دارند. استفاده از این دستگاه ها بخارات سمی و گازهای حاصل از ترکیب مواد را در محیط های آزمایشگاهی شیمی حفظ می کند.

از آنجایی که محیط های آزمایشگاه شیمی از حساسیت بالایی برخوردار هستند، تکنسین ها همیشه در معرض خطر و مسمومیت هستند. اما استفاده از دستگاه های هود آزمایشگاهی در حین کار با مواد شیمیایی، می تواند از بروز آسیب های احتمالی به میزان قابل توجهی جلوگیری نماید. به همین دلیل کارایی و کیفیت استفاده از این دستگاه ها بسیار مهم است.

آزمایشگاه هایی که از دستگاه های هود برخوردار هستند، محیطی آرام و امن را برای تکنسین های آزمایشگاهی به ارمغان می آورند؛ تا بتوانند به راحتی آزمایش های لازم را بر روی مواد شیمیایی انجام دهند.

مشخصات فنی دستگاه هود شیمیایی یا هود آزمایشگاه شیمی

دستگاه هود آزمایشگاهی به عنوان یکی از تجهیزات مهم در آزمایشگاه ها استفاده می شود. این دستگاه با استفاده از فن مکنده  سانتریفیوژی که دارد، گازهای سمی قلیایی، اسیدی و حلال ها را مکیده و آنها را به خارج از محیط آزمایشگاه منتقل می کند. یا این که با استفاده از فیلتر و بازگشت دوباره این گازها، محیط آزمایشگاه را از هرگونه آلودگی پاکسازی می نماید.

این فعالیت دستگاه آزمایشگاه شیمی، کمک می کند تا پرسنل آزمایشگاه در محیطی بدون آلودگی مشغول به فعالیت شوند. همچنین وجود این دستگاه در محیط آزمایشگاهی می تواند از فاسد شدن و تجزیه شدن محصولات نیز جلوگیری کند. هر یک از مدل های هود آزمایشگاه شیمی که تولید و به بازار عرضه می شوند، دارای مشخصات فنی ویژه ای هستند. از جمله مهمترین مشخصات فنی هودهای شیمیایی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دارای بدنه ای از جنس فلزی یا ام دی اف(MDF)
  • دارای مدل های مختلف از نوع فن ساده یا فن سانتریفیوژی
  • دارای اسکلت از جنس پروفیل با پوشش رنگ الکترواستاتیک
  • قابلیت تولید در عرض های متنوع همچون 80، 100، 120 و 150 سانتی متر
  • دارای سیستم روشنایی همراه با کلید و پریز
  • دارای شیرهای کنترل گاز و کنترل آب به همراه نازل مربوط به آن
  • دارای جنس کف سرامیک ضد حلال های اسیدی و گرانیت با درب شیشه ای یا پلکسی گلاس
  • دارای شیشه جلوی هود ضد انفجار آزمایشگاهی
  • دارای کاپ سینک اپوکسی مقاوم در برابر هر نوع مواد شیمیایی
  • و …

 

معرفی انواع هودهای آزمایشگاهی

هودهای شیمیایی به عنوان یکی از تجهیزات مهمی که باید در تمامی آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار گیرند، در مدل های متنوعی تولید و به بازار عرضه می شوند. این هودها ممکن است کانالدار، بی کانال، دو جداره یا تک جداره باشند. بسته به محیط آزمایشگاهی می توان اقدام به استفاده از هر یک از این مدل هودهای شیمیایی نمود.

هود شیمیایی از محفظه ای برخوردار است، که از آن برای نگهداری از مواد شیمیایی و انجام آزمایشات در محیط های آزمایشگاهی استفاده می شود. این هودها دارای پنجره، فن برای مکش هوا، کابینتی و ضربه گیر هستند. دودها و بخارهایی که در زمان انجام آزمایش ها از مواد شیمیایی خارج می شوند، توسط این دستگاه ها مکیده شده و به بیرون از محیط آزمایشگاه منتقل می شوند.

پس در واقع استفاده از انواع هودهای شیمیایی کمک می کند تا هوای آلوده به سمت سیستم تخلیه مرکزی هدایت شده و به بیرون منتقل شود. با استفاده از این دستگاه می توان از بروز بیماری های تنفسی و سرطان پرسنل آزمایشگاه ها جلوگیری کرد. بهتر است بدانید که هودهای شیمیایی در دو نوع دارای فن سانتریفیوژ و فن آکسیال طراحی و تولید می شوند.

هودهایی که دارای فن آکسیال هستند، نسبت به هودهای سانتریفیوژی از قیمت پایین تری برخوردارند. زیرا هودهای سانتریفیوژی فشار بیشتری تولید نموده و نیاز به حجم هوای کمتری دارند. همچنین این دستگاه های آزمایشگاهی را باید بسته به سرعت انتقال هوا به دو نوع هودهای حجم هوای ثابت و هودهای حجم هوای متغیر دسته بندی کنیم. در ادامه بیشتر به معرفی این نوع هودها خواهیم پرداخت.

هود آزمایشگاهی با حجم هوای ثابت

هودهای شیمیایی با حجم هوای ثابت( CAV)، نمونه ای از انواع هود آزمایشگاهی هستند که با بالا و پایین آمدن پنجره، منجر به تغییر سرعت حرکت هوا در داخل هود می شوند. علاوه بر آن در هر زمانی مقدار مشخصی هوا در داخل محفظه هود آزمایشگاهی وجود خواهد داشت. این نوع دستگاه های آزمایشگاه شیمی به راحتی قابل نصب بوده و طراحی ساده ای دارند.

البته باید بیان کنیم که هود آزمایشگاهی با حجم هوای ثابت، نسبت به هود شیمیایی با حجم هوای متغیر از هزینه اجرایی بیشتری برخوردار است.

هود آزمایشگاهی با حجم هوای متغیر

نمونه دیگری از هودهای شیمیایی وجود دارند که با حجم هوای متغیر( VAV) هستند. این نوع هودها بسته به ارتفاع پنجره جریان هوا را تنظیم می کنند. سرعت هودهای آزمایشگاهی با حجم هوای متغیر 100 فوت در هر دقیقه است. در هودهای آزمایشگاهی با حجم هوای ثابت، سرعت با تغییر ارتفاع تغییر می کند.

اما در هود آزمایشگاهی با حجم متغیر، سرعت خروج هوا با کنترل هوای خروجی ثابت خواهد ماند. دستگاه های هود آزمایشگاهی با حجم هوای متغیر در حالتی که عملکرد استاندارد داشته باشند، به یک مانیتور مجهز هستند. می توان با استفاده از مانیتور میزان ارتفاع و سرعت خروج هوا را بررسی نمود.

طرز کار هودهای آزمایشگاهی به چه صورت است؟

تمامی دستگاه های هود آزمایشگاهی یا شیمیایی دارای اتاقکی هستند که معمولا از جنس استیل طراحی و ساخته می شوند. در قسمت جلویی این هودها شیشه ای به صورت عمودی قرار گرفته است که به راحتی می توان آن را بالا و پایین برد. از این رو تکنسین های آزمایشگاهی می توانند به راحتی از بیرون تمامی فعالیت های خود را در داخل محفظه هود مشاهده نمایند.

همچنین انواع هود شیمیایی مورد استفاده در محیط های آزمایشگاهی، از یک سیستم تهویه به همراه موتور الکتریکی، خرطوم ها یا لوله های تخلیه هوا، اشعه ماوراء بنفش و پریز برق برخوردار هستند. تمامی این دستگاه ها از فیلتر HEPA 1 برخوردار هستند. این فیلترهای موجود در هودهای آزمایشگاهی، ذرات عفونی را به دام می اندازند. پس از آن این ذرات به دام افتاده را به وسیله مکش لوله های تخلیه، از محیط آزمایشگاهی خارج می کنند.

این که کاربرد دستگاه های هود آزمایشگاهی چه باشد، تعیین کننده لوله های ویژه، دمنده و فن در این دستگاه ها است. بهتر است در زمان انتخاب و استفاده از هودهای آزمایشگاهی، به محیط اطراف نیز توجه نمایید. زیرا نباید فن هودهایی که مواد بسیار سمی، مواد قابل اشتعال و مواد خورنده را منتقل می کنند، در مناطق مسکونی و نزدیک محیط ساختمانی نصب شوند.
بهترین مکان برای نصب این نوع هودهای شیمیایی، پشت بام است. نقطه ای که نزدیک به اتمسفر باشد و فرایند تخلیه در آنجا انجام شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی را برای محیط زیست محل سکونت انسان ها به وجود آورد.

نکات مهم در زمان استفاده از هود آزمایشگاهی

تکنسین های آزمایشگاهی که در محیط های حساس فعالیت می کنند، باید در زمان استفاده از هود شیمیایی برخی نکات مهم را رعایت کنند. از جمله:

  • بهتر است تکنسین های آزمایشگاهی در قسمت انتهایی هود کار خود را انجام دهند.
  • پس از اتمام آزمایش، بهتر است داخل هود را با الکل 70% ضدعفونی نمایند.
  • بهتر است هودهای شیمیایی از یک لوله کشی گاز برخوردار باشند تا بتوان به راحتی از شعله درون آنها استفاده کرد.
  • هودهای آزمایشگاهی که به اشعه ماوراء بنفش مجهز هستند، بهتر است هفته ای یک بار با الکل تمیز شوند.
  • پس از اتمام کار و خاموش شدن لامپ درون دستگاه، بهتر است پنجره شیشه ای جلوی هود آزمایشگاهی بسته شود.
  • در صورتی که درون محفظه داخلی هود آزمایشگاهی نمونه ها و دیگر وسایل اضافی وجود دارد، بهتر است خارج شوند تا فضای کافی برای انجام آزمایشات جدید ایجاد شود.
  • بهتر است پس از اتمام کار، حداقل 10 الی 15 دقیقه صبر کنید و سپس اقدام به خاموش کردن هود نمایید.

رعایت تمامی این نکات در حین کار با دستگاه هود آزمایشگاهی، خطر بروز آسیب را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

قیمت انواع هودهای آزمایشگاه شیمی چقدر است؟

هودهای آزمایشگاهی را می توان در قیمت های مختلفی از بازار تهیه نمود. یکی از فاکتورهای مهم تاثیرگذار در قیمت هودهای شیمیایی، ابعاد آن است. هودهای شیمیایی را در دو اندازه متفاوت می توانید از بازار تهیه کنید، که هر یک از آنها از قیمت مخصوص به خود برخوردار هستند. برخی از این مدل هودها در طول 210 سانتی متر، عرض 100 سانتی متر و عمق 65 سانتی متر طراحی و تولید می شوند.

در حالی که نمونه دیگری از این هودهای شیمیایی در طول 210 سانتی متر، عرض 120 سانتی متر و عمق 65 سانتی متر تولید می شوند. بهتر است در زمان خرید این دستگاه ها، به میزان کیفیت و برند آن توجه ویژه ای نمایید. در غیر این صورت ممکن است دستگاه نامناسبی تهیه نموده و مشکلات بسیاری را به وجود آورید. پیش از خرید این دستگاه ها برقراری ارتباط با کارشناسان فروش می تواند کمک شایانی به خریدار نماید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *