قیمت هود لامینار در ایران

اگر می‌خواهید با هود لامینار آشنا شوید یا یک هود آزمایشگاهی مناسب بخرید به جای درستی آمده‌اید. شما پس از مطالعه‌ی این مقاله مختصر و مفید به درک درستی از انواع مختلف هودهای موجود، حوزه‌ی کاربرد آنها و نحوه عملکرد آنها می‌رسید. در نتیجه اطلاعات لازم برای انتخاب بهترین دستگاه برای آزمایشگاه خود را خواهید داشت.در این مقاله با هود لامینار، قطعات آن، کاربردهای آن، انواع آن و همچنین با طرز کار آن آشنا خواهید شد.

هود لامینار چیست؟

هود لامینار یا به عبارت دیگر کابینت‌های جریان هوای آرام با حذف کردن ذرات آلوده، یک منطقه کاری استریل و بدون ذرات گرد و خاک را ایجاد می‎کند. هودهای لامینار در حال حاضر در طیف وسیعی از شغل‌ها، از تحقیقات پزشکی گرفته تا آزمایشگاه‌های الکترونیک، استفاده می‌شوند. هود لامینار دو نوع مختلف دارد که با توجه به جهت جریان هوای آنها مشخص می‌شوند: در ادامه با این دو نوع آشنا خواهیم شد.

هودهای لامینار عمودی

همانطور که احتمالا متوجه شده اید، جریان هوا در این هود لامینار، یک جریان هوای عمودی است. هودهای لامینار عمودی با تقویت اثر گرانشی بر روی ذرات کار می کنند. از آنجایی که ذرات همواره در حال اثر پذیری از نیروی جاذبه هستند، یا روی سطح کار یا روی زمین می نشینند. جریان هوای لامینار باعث تسریع حرکت این ذرات می‌گردد. به این صورت زمانی که ذرات روی سطح فیلتر باقی می‌مانند، شما در برابر آلودگی‌ها حفظ می‌شوید. توصیه می شود از این نوع هود فقط هنگام کار با مواد سطح خطر کمتر از 3 استفاده کنید. چرا که مواد با سطح خطر 4 برای استفاده ایمن به یک کابینت بیوسیفتی کاملا مهر و موم شده نیاز دارند.

 این هودها زمانی که فضای آزمایشگاه شما محدود است نیز انتخاب اول مشتریان است. چرا که فیلتر این دستگاه در بخش بالایی نصب شده است و کاملا فضا را برای نصب شدن هود روی میز کار شما آزاد می‌گذارد. مزایای دیگر هود لامینار عمودی عبارتند از: توانایی ترکیب محصولات استریل، دسترسی بسیار راحت به فیلتر و ثبات بالای دستگاه در هنگام تماس هوا با تجهیزات بزرگ. هودهای لامینار دارای برخی معایب بالقوه نیز هستند. از جمله این نقاط ضعف، قرار دادن دست‌ها، مواد یا تجهیزات خود بر روی هم می‌باشد. این کار جریان هوا را مسدود می‌کند و بی‌ثباتی ایجاد می‌کند که توانایی دستگاه در حذف ذرات آلوده را کاهش می‌دهد. در نتیجه خطر بیشتری شما را تهدید خواهد کرد. بر اساس محل قرارگیری این هودها، ممکن است تعویض فیلتر به صورت بالقوه باعث خطر شود. بنابراین بهتر است مکان نصب به گونه‌ای باشد که دسترسی به فیلتر بدون نیاز به نردبان غیر ثابت باشد.

هود لامینار افقی

نوع دوم هود لامینار، هود با جریان افقی است که هوا را از منبع هوای تمیز که در پشت هود قرار دارد به سمت کاربر هدایت می‌کند. بر خلاف نوع عمودی، هودهای لامینار افقی برای محافظت از نمونه‌های آزمایشی طراحی شده اند نه کاربر. در این هود شما در معرض هر گونه آلودگی قرار خواهید گرفت که قبل از رسیدن به شما فیلتر نشده است. به همین دلیل، هودهای لامینار افقی نیز فقط با مواد سطح خطر 2 و 3 قابل استفاده می‌باشند.

از آنجایی که جریان هوا به شکل افقی روی سطح میز کار هدایت می‌شود و مستقیما به آن برخورد نمی‌کند، بی‌ثباتی وجود ندارد. با این حال، نمونه‌های بزرگ می توانند جریان هوا را مختل کنند یا باعث آلودگی نمونه‌های پایین‌تر شوند. از مزایای جریان افقی می‌توان به دسترسی آسان‌تر به نمونه‌ها اشاره کرد. همچنین هر ذره‌ آلوده‌ای که روی دستکش جمع می شود، کمتر نمونه را آلوده می کند، زیرا شما در پایین دست آن هستید. لازم به ذکر است از آنجایی که سیستم فیلتراسیون به جای اینکه به صورت عمودی روی هم چیده شود، در پشت هود لامینار قرار می گیرد، فضای آزمایشگاهی بیشتری برای سیستم های افقی مورد نیاز است. از معایب دیگر این هودها می‌توان به نیاز به جابه‌جایی کل کابینت برای تعویض فیلتر اشاره کرد.

قطعات هود لامینار

یک هود لامینار استاندارد از قطعات زیر تشکیل شده است:

 کابینت

کابینت این دستگاه از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده است. بهتر است که کابینت به صورت یک دست باشد تا شکاف یا اتصالات کمتری داشته باشد. زیرا شکاف‌ها محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌باشند. محفظه داخلی کابینت وظیفه‌ی حفاظت از نمونه‌ها را برعهده دارد. قسمت جلویی کابینت‌ها معمولا دارای محافظ از جنس شیشه است. این محافظ در برخی مدل‌ها به صورت کامل باز می شود و در برخی دیگر حالت گلاوباکس دارد.

میز کار

یک سطح صاف درون کابینت‌ها برای قرار دادن نمونه‌ها و انجام آزمایش‌ها تعبیه شده است. صفحات کشت، burner و لوپ‌ها در این بخش نصب می‌شوند. این بخش نیز از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود.

پد فیلتر یا پیش فیلتر

یک پد فیلتر در فضای بالایی کابینت نصب شده است که هوا از طریق آن به داخل کابینت وارد می‌شود. پیش فیلتر ذرات گرد و غبار و برخی میکروارگانیسم‌ها را پیش از ورود به میز کار زیر هود لامینار جذب می‌کند و اجازه‌ی عبور به آنها را نمی‌دهد.

فن

یک فن در بخش زیرین پد فیلتر وجود دارد که هوا را مکش می‌کند و باعث حرکت آن درون کابینت می‌شود. در ادامه فن هوا را به سمت فیلتر هپا هدایت می‌کند تا مابقی میکروب‌ها نیز به دام بیفتند.

چراغ UV

بعضی از هودهای لامینار ممکن است دارای یک لامپ UV باشند که پیش از شروع آزمایش، فضای داخلی کابینت و هر چیزی که در آن باشد را استریل می‌کند. معمولا این فرایند 15 دقیقه به طول می‌انجامد و کارکنان طی این مدت زمان نباید بدن خود را در معرض این اشعه قرار دهند. دلیل این‌کار پیشگیری از بروز سرطان‌های واحتمالی از جمله سرطان پوست می‌باشد.

لامپ فلورسنت

این قطعه با ایجاد روشنایی در کابینت باعث می‌شود تا بتوانید نمونه‌ها را به راحتی مشاهده کنید.

فیلتر HEPA

\این فیلتر ذرات آلوده را از هوا با بازدهی زیاد جدا می‌کند. این کار سبب استریل شدن هرچه بهتر محیط داخل کابینت خواهد شد. این فیلتر تمام ذرات آلوده که توسط پیش فیلتر جدا نشده‌اند را جدا می‌کند.

طریقه عملکرد هود لامینار

اساس کار هود لامینار بر مبنای جریان آرام هوا درون کابینت می‌باشد.در این دستگاه هوا از طریق یک سیستم فیلتراسیون تصفیه می‌شود و در ادامه در سرتاسر میز کار به شکل آرام تخلیه می شود.

 هوا در ابتدا از بخش مربوط به پیش فیلتر عبور می کند. سپس فن دستگاه، هوا را به سمت فیلتر هپا هدایت می‌کند. سپس این فیلتر باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر ذرات معلق که توسط پیش فیلتر جدا نشده‌اند را گیر می‌اندازد تا هوای خارج شده از فیلتر، بدون ذرات آلاینده باشد. سپس بخشی از هوای تصفیه شده از سوراخ‌های موجود در بخش انتهایی کف کابینت خارج می‌شود. باقی مانده‌ی هوای تصفیه شده از روی میز کار عبور می‌کند و در انتها به سمت کاربر می‌رود. لازم به ذکر است هود لامینار دارای فشار مثبت هوا می‌باشد و این فشار برای جلوگیری از ورود هوای خارجی فیلتر نشده به داخل کابینت در مقدار ثابتی حفظ می‌گردد.

موارد استفاده از هود جریان لامینار

در ادامه به برخی از کاربردهای رایج هود لامینار در آزمایشگاه اشاره شده است.

  • کابینت‌های لامینار در آزمایشگاه ها برای فرآیندهای حساس به آلاینده‌های میکروبی مانند کشت بافت‌های گیاهی استفاده می‌شوند.
  • فرآیندهایی مانند آماده سازی و کشت ارگانیسم ها را نیز می‌توان در داخل این کابینت انجام داد.
  • آزمایش‌های روی قطعات الکترونیک حساس به ذرات آلاینده را می‌توان درون این کابینت‌ها انجام داد.
  • در داروسازی، برخی دارو‌ها را در کابینت‌های مشابه تولید می‌کنند تا عاری از هر گونه ناخالصی ناخواسته باشند.

کلاس هودهای لامینار

هودهای لامینار بر اساس اینکه برای دفع خطر چه نوع ارگانیسم‌هایی مناسب هستند، انواع مختلفی دارند. در ادامه با کلاس‌های این هودها آشنا خواهیم شد

کلاس I

هودهای لامینار کلاس 1 از کارکنان آزمایشگاه در برابر عوامل شیمیایی حفاظت به عمل می‌آورند. این کلاس به دلیل قدرت کم، تنها می‌توانند هنگام کار با عوامل با خطرات پایین یا متوسط ​​استفاده شوند. در این دسته از هود لامینار از نمونه‌های آزمایشگاهی حفاظتی صورت نمی‌گیرد.

کلاس II

کلاس دوم این هود‌ها محافظت در برابر آلاینده‌های خطرناک را ارائه می‌دهند. بنابراین، منطقه را ضد عفونی می‌کنند و از کاربران و نمونه‌های آزمایشگاهی محافظت می کنند. این دستگاه هنگام کار با مواد بالقوه خطرناک استفاده رایج تری نسبت به موارد دیگر دارد.

کلاس III

هودهای لامینار کلاس 3 بالاترین سطح ایمنی را ارائه می‌کنند و محیطی بسته در برابر هوا ایجاد می کنند. این دسته بهترین انتخاب هنگام کار کردن با مواد عفونی و پاتوژن‌های انسانی هستند. بنابراین در آزمایشگاه‌های بیمارستانی و تحقیقاتی بیشترین کاربرد را دارند.

قیمت هود لامینار در ایران

هود لامینار انواع مختلفی دارد که در این مقاله‌ی کوتاه و آموزنده با آنها آشنا شدید. قیمت این تجهیزات بستگی به نوع هود مورد استفاده در آزمایشگاه شما دارد. عامل دیگری که بر قیمت هود لامینار اثر دارد، برند خریداری شده توسط شما می‌باشد. برندهای مختلف داخلی و خارجی با ارائه‌ی گارانتی‌های متفاوت، به ارائه‌ی خدمات پس از فروش می‌پردازند و بر همین اساس ممکن است قیمت‌های مختلفی را از یک مدل دستگاه مشابه ببینید. از مزیت‌های برند کاوش مگا نسبت به نمونه‌های خارجی می‌توان به خدمات پس از فروش بهتر و تعمیرات ساده‌تر و سریع‌تر دستگاه اشاره کرد.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *