شفاف سازی اتاقک استریلیزاسیون اتوکلاو

شفاف سازی اتاقک استریلیزاسیون اتوکلاو

دستگاهای اتوکلاوها از نظر کارایی می توان گفت یکسان هستند اما دارای چند نوع می باشند که برای استریل کرد وسایل پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، این تجهیزات پزشکی در محفظه ای با نام اتاقک استریلیزاسیون اتوکلاو شناخته شده قرار می گیرند در مطلب زیر به طور دقیق تری به شفاف سازی اتاقک استریلیزاسیون اتوکلاو پرداخته ایم.

اتوکلاوها دستگاهایی هستند که کاربرد و مزایای فراوانی دارند یکی از آن ها این است که برای استریل کرد وسایل پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، این تجهیزات پزشکی در محفظه ای که با نام اتاقک استریلیزاسیون اتوکلاو شناخته شده قرار می گیرند و با فشار و بخار بسیار زیاد در دمایی تعیین شده کاملا تمیز می شوند، این محفظه دارای ظرفیت های گوناگونی است که برای مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای اتاقک استریلیزاسیون اتوکلاو

این بخش از دستگاه اتوکلاو از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده است که باعث می شود عملکرد دستگاه قابلیت کنترل بهتری داشته باشد در زیر سعی کرده ایم به صورت خلاصه به این قطعات اشاره ای را داشته باشیم.

توجه داشته باشید تعاریف بسیاری می توان برای این مورد بیان کرد که به مجموعه ای از قسمت ها که به این بخش مربوط می شود را در زیر گفته ایم:

  1. آزمایش
  2. تست
  3. سیکل
  4. پارامتر
  5. و …

دریچه فیلتردار ورود هوا (Air Admission Valve Filter)

پس از آن که فرایند استریل کردن پایان یافت باید باید فشار هوا درون اتاقک استریلیزاسیون اتوکلاو با فشار هوای اتمسفر برابر شود، به همین دلیل از دریچه های فیلتردار برای متعادل کردن فشار درون اتاقک استریلیزاسیون اتوکلاو با هوایی که فیلتر شده است مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع 5 روش برای استریلیزاسیون کردن وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از دستگاه اتوکلاو می باشد که کار را برای بسیاری از افراد راحت کرده است.

محافظ (Jacket)

برای انتقال گرما به اتاقک استریلیزاسیون اتوکلاو، فضایی را در اطراف اتاقک استریلیزاسیون تعبیه می کنند تا با کمک این گرما مایع غلیظ شده کاهش داشته باشد.

این فضا با لوله هایی با دریچه های الکتریکی ساخته می شوند تا قابلیت کنترل داشته باشند که امروزه بعضی شرکت ها با قرار دادن مقاومت های الکتریکی این فضا را از دستگاه های خود حذف کرده اند.

در اتوکلاو برای آن که محیط اتاقک استریلیزاسیون اتوکلاو با محیط بیرون در ارتباط باشد و همچنین فشار هوا و بخار موجود در اتاقک به محیط بیرون نشت پیدا نکند از یک در که دارای عایق هایی نیز می باشد استفاده می شود، دمای داخل محفظه ممکن است از 100درجه سانتی گراد نیز بالاتر برود.

محفظه استریلیزاسیون:

محفظه ای که وسایلی که باید استریش شوند در آن قرار می گیرند و در هنگام انجام پروسه استریلیزاسیون درون آن با بخار پر خواهد شد و در واقع اتفاقاتی که در این قسمت رخ می دهد از جمله:

  • تميز كردن وسايل
  • استريل كردن وسايل
  • حفظ و ادامه استريل بودن وسايل روش شستشوي وسايل

برای آن که بتوان متوجه فشار هوای داخل محفظه استریلیزاسیون شد از یک فشار سنج مکانیکی استفاده می شود، فشارسنج اتاقک به شما کمک می کند تا بتوانید محیط دستگاه را زیر نظر داشته باشید تا از حد نرمال نگذرد و برای شما مشکلی پیش نیاید.

نگهداری و تعمیر و حتی تعویض

اتاقک استریلیزاسیون اتوکلاو از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از آن ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند، این اجزا هنگامی که دچار مشکل شوند باید با سرویس کار مجرب تماس گرفته شود تا جهت تعمیر آن اقدامات لازم صورت بگیرد.

این قطعات در بازار با قیمت های مختلفی عرضه می شوند که دارای کیفیت متفاوتی با قیمت مناسب نیز می باشند از این رو توصیه می شود اگر قصد تعویض دارد، در زمان خرید قطعات از نمایندگی های مجاز فروش قطعات خود را خریداری نمایید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *