تفاوت فور آزمایشگاهی ( آون آزمایشگاهی) با انکوباتور در چیست؟

در واقع دو دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی و آون یا همان فور کاملا با یکدیگر متفاوت هستند ولی در بسیاری از مواقع دیده شده که افراد این دو دستگاه را تشخیص نمی دهند و به اشتباه این دستگاه ها را خریداری می کنند. باید بدانید که این دو دستگاه هم در ساختار و هم در کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند ولی به دلیل اینکه ظاهر این دو دستگاه تقریبا به هم شبیه می باشد گاها برخی افراد این دستگاه ها را با یکدیگر اشتباه می گیرند.

از آنجایی که بسیاری از افراد می خواهند با تفاوت  این دو دستگاه آشنا شوند ما نیز موضوع این مطلب خود را به این موضوع  اختصاص دادیم. برای اینکه راحت تر با تفاوت فور آزمایشگاهی ( آون آزمایشگاهی) با انکوباتور ﺁشنا شوید ابتدا به تعریف دو دستگاه انکوباتور و فور می پردازیم و سپس تفاوت  آن ها را را هم از نظر ساختاری و هم کاربرد تشریح می نماییم.

 دستگاه انکوباتور  Incubator چیست؟

این دستگاه یک ابزار مخصوص آزمایشگاه های بیولوژی است که از آن به منظور کشت و همچنین رشد دادن نمونه های زنده اعم از میکروب ها و سلول ها استفاده می شود. از این رو این دستگاه یکی از دستگاه های مهم آزمایشگاه های میکروبیولوژی و زیست شناسی سلولی میکروبی محسوب می شود. انکوباتورها خود دارای انواع مختلفی هستند که شامل انکوباتورهای ساده، انکوباتور Co2 و انکوباتور یخچالدار می باشد.

انکوباتور ساده خود نیز دارای دو نوع انکوباتوری که دارای گردش هوای طبیعی (IN) و انکوباتوری که دارای گردش هوا به وسیله فن (IF)است می باشد. از انکوباتور Co2 به منظور کشت و رشد دادن سلول ها خصوصا برای لقاح استفاده می شود.

فور آزمایشگاهی یا همان آون چیست؟

فور یا آون یا اجاق گرمای خشک دستگاهی است که در آزمایشگاه ها به منظور استریل و ضدعفونی کردن وسایل فلزی و سایر تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود. این دستگاه از طریق حرارت غیر مستقیم خشک می تواند تجهیزات را استریل و ضدعفونی کند. حرارت این دستگاه تا 300 درجه سانتی گراد می رسد.

با تعریف این دو دستگاه تقریبا می توان دریافت که این دو دستگاه با یکدیگر متفاوت می باشند اما به دلیل اینکه شکل ظاهریشان تقریبا شبیه به هم است سبب شده برخی افراد در خرید آن ها دچار اشتباه شوند. در واقع این دستگاه ها هم از نظر ساختاری و هم کاربرد کاملا متفاوت می باشند که در ادامه به تشریح می پردازیم.

تفاوت فور آزمایشگاهی ( آون آزمایشگاهی) با انکوباتور از نظر کاربرد

همان طور که می دانید انکوباتورها به سه دسته کلی معمولی و یخچالدار و Co2 تقسیم می شوند. معمولا انکوباتور معمولی که دارای حرارت 37 درجه است با آون اشتباه گرفته می شود. دامنه کاربری انکوباتور یخچالدار بالاتر است و می توان دمای محیط آن را از صفر تا 70 درجه سانتیگراد تنظیم کرد. اما در انکوباتور معمولی دما از 37 تا 70 درجه قابل کنترل است به همین دلیل از این دستگاه برای کشت و رشد دادن نمونه های زنده استفاده می شود. این نوع انکوباتور از دقت بالایی برخوردار است و معمولا از آن در آزمایشگاه های تشخیص طبی استفاده می شود.

در واقع انکوباتورها از تنوع بالایی برخوردار هستند و آن ها بر اساس معیارهایی چون گردش هوا و رنج دمایی و رطوبت و نور و Co2 تقسیم بندی می کنند. اما دستگاه آون یا فور یک دستگاه با حرارت غیر مستقیم خشک است که به منظور خشک کردن تجهیزات به کار می رود. این دستگاه دارای رنج دمایی بالایی است. این رنج حرارتی بالا سبب شده که از این دستگاه در آزمایشگاه های مختلف استفاده شود. این دستگاه دارای تنوع زیادی نیست و فقط بر اساس گردش هوا تقسیم بندی می شود.

تفاوت فور آزمایشگاهی ( آون آزمایشگاهی) با انکوباتور از نظر رنج حرارتی

حداکثر دمایی که دستگاه انکوباتور دارد 70 الی 100 است در صورتی که دمای آون به 300 درجه سانتی گراد هم می رسد.

تفاوت فور آزمایشگاهی ( آون آزمایشگاهی) با انکوباتور از نظر ساختاری

درست است که این دو دستگاه از نظر ظاهری شبیه هم هستند اما از نظر ساختاری بسیار متفاوت می باشند. در واقع قدرت المنت آون آزمایشگاهی بسیار قوی تر از انکوباتور است و به همین نسبت مصرف برق آن نیز بیشتر از انکوباتور است. المنت قطعه ای است که سبب گرم شدن دستگاه می شود و طبیعتا هر چه این سیستم گرمادهنده از قدرت بیشتری برخوردار باشد دستگاه سریع تر و بیشتر گرم می شود و به طبع از دقت دمایی کمتری برخوردار است. از این رو می توان گفت مهم ترین تفاوت  از نظر ساختاری همین دقت دمایی است.

در واقع دقت دمایی انکوباتورها یک درجه سانتی گراد است اما این دقت در آون ها در 5 درجه هم قابل قبول است و بر خشک کردن و استریل کردن تجهیزات تاثیری ندارد. در واقع انکوباتورها به دلیل کار کردن در رنج دمایی محدودتر دارای دقت دمایی بالاتری هستند. ولی رنج دمایی فورها بسیار وسیع است از این رو از دقت دمایی کمتری نسبت به انکوباتورها برخوردار هستند.

تفاوت فور آزمایشگاهی ( آون آزمایشگاهی) با انکوباتور

در واقع این دو دستگاه از نظر ظاهری آنچنان تفاوتی با یکدیگر ندارند اما وجود درب شیشه ای در انکوباتور را می توان تفاوت آن در ظاهر دانست. انکوباتور دارای یک درب یا پنجره شیشه ای است که به کمک آن می توان داخل دستگاه را مشاهده کرد اما آون این ویژگی را ندارد و دارای دربی فلزی است.

داشتن تایمر در آون آزمایشگاهی ضروری است ولی انکوباتور این قابلیت را ندارد.

انکوباتور آزمایشگاهی می تواند دما و رطوبت را برای رشد و کشت نمونه ها حفظ و نگهداری کند. این دستگاه دارای یک محفظه ایزوله است که می تواند از ورود و خروج دما و گاز از محیط بیرون جلوگیری کند. همچنین انکوباتورهای آزمایشگاهی دارای یک هیتر هستند که می تواند آن را تنظیم کرد. که این هیترها را می توان با استفاده از المنت به دمای 100 درجه سانتیگراد رساند.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *