تفاوت سانتریفیوژ یخچالدار با سانتریفیوژ PRP

برای اینکه تفاوت های بین این دو دستگاه آزمایشگاهی را بدانید در ابتدا باید با خود دستگاه آشنا شوید. البته کارکردی که هر کدام از آن ها از خود به نمایش می گذارند نیز جزو همین تفاوت ها دسته بندی می شود. از این رو در ادامه مطلب می توانید اطلاعات گسترده ای در رابطه با این دو محصول به دست بیاورید. پس تا انتهای با ما همراه باشید.

سانتریفیوژ چیست؟

همانطور که اشاره شد قبل از اینکه تفاوت سانتریفیوژ یخچالدار با سانتریفیوژ PRP را برای شما بگوییم، بد نیست با اساس کار و هدف کلی خود دستگاه آشنا شوید. سانتریفیوژ یکی از دستگاه های آزمایشگاهی به حساب می آید که در آن عملیات جداسازی با کمک نیرو گریز از مرکز انجام می شود. به عنوان مثال این دستگاه قابلیت این را دارد تا اگر یک محلول یا ماده دارای دانسیته های متفاوتی باشند را از هم جدا کند. همین موضوع باعث شده است که این دستگاه تبدیل به نمونه ای پرکاربرد در صنعت آزمایشگاهی شود. کاربردی که دستگاه سانتریفیوژ از خود به اشتراک می گذارد بسیار گسترده است و از آن ها می توان به مواردی همچون آزمایشگاه های طبی، آزمایشگاه های صنعتی، داروسازی، صنایع غذایی، پتروشیمی، پالایشگاه ها و… اشاره کرد.

همچنین سانتریفیوژ وظایف مختلفی را بر عهده گرفته است که هر کدام از آن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. از جمله:

  • ذرات محلول را بر اساس وزن جدا می کند.
  • دو محلول را از یک دیگر جدا می کند.
  • قابلیت جدا کردن پلاسمای خون را دارد.
  • می تواند فیلترهایی که به صورت صاف شده و بدون پروتئین هستند را تهیه کند.

سانتریفیوژ انواع مختلفی را به خود اختصاص داده است که از آن ها می توان به سانتریفیوژ یخچالدار و سانتریفیوژ PRP اشاره کرد که بین این دو مورد تفاوت هایی وجود دارند. پس ادامه مطلب را دنبال کنید تا با آن ها آشنا شوید.

تفاوت سانتریفیوژ یخچالدار با سانتریفیوژ PRP شامل چه مواردی می شود؟

به طور کلی تفاوت هایی که بین این دو دستگاه وجود دارند بر اساس موارد کلی سنجیده می شوند. مانند:
• کاربرد
• اجزای تشکیل دهنده
• نحوه کار

کاربرد و نحوه کار

از تفاوت سانتریفیوژ یخچالدار با سانتریفیوژ PRP می تواند به کاربرد هر کدام از آن ها اشاره کرد. از سانتریفیوژ PRP در مکان های مختلفی بهره برده می شود که کلینیک های زیبایی پوست، کاشت مو، ترمیم زخم های قدیمی و… نمونه مهمی از آن ها به شمار می روند. کاربردی که این دستگاه دارد این می باشد که از آن به منظور تهیه پلاکت خون استفاده می شود. همچنین این پلاکت ها به بیمارانی تزریق می گردد که در یکی از مراکز فوق متقاضی دریافت هستند.
سانتریفوژ یخچالدار نیز در آزمایشگاه ها مورد کاربرد قرار می گیرد. بدین گونه که ذراتی که در یک نمونه مایع هستند، به وسیله این دستگاه رسوب می شوند و در نهایت اجزای ترکیب آن از یک دیگر به صورت کامل جدا می گردند. نمونه های مایعی که در سرعت بسیار بالا می چرخند، به وسیله نیروی گریز از مرکز از یک دیگر جدا می شوند و در نهایت در ته ظرف ته نشین می شوند. چرا که چگالی بالایی دارند.
از این رو نحوه کار نیز یکی از دیگر مواردی به شمار می رود که در تفاوت سانتریفیوژ یخچالدار با سانتریفیوژ PRP وجود دارد.

اجزای تشکیل دهنده در تفاوت سانتریفیوژ یخچالدار با سانتریفیوژ PRP

از دیگر مواردی که در تفاوت سانتریفیوژ یخچالدار با سانتریفیوژ PRP اهمیت دارد، اجزای تشکیل دهنده هر کدام از آن ها است. البته در این تفاوت، شباهت هایی نیز وجود دارند که به صورت کامل به آن ها پرداخته خواهد شد.
اجزای تشکیل دهنده سانتریفیوژ یخچالدار شامل موتور الکتریکی، لوله های نمونه، روتور، ترمز، کنترل کننده سرعت، تایمر، کلید روشن و خاموش، شافت و سر روتور می شوند. هر کدام از این مواردوظایف خاصی را در دستگاه بر عهده می گیرند. از این رو برای داشتن یک عملکرد ویژه به تمامی آن ها نیاز است.

اجزایی که در یک سانتریفیوژ PRP به کار گرفته شده اند شامل موارد زیر می شوند:

  • موتور الکتریکی
  • روتور دستگاه
  • زمان سنج
  • شافت دستگاه
  • کنترل گر سرعت دستگاه
  • تاچومتر
  • سر روتور
  • کلید مخصوص برای روشن و خاموش کردن

همانطور که مشاهده کردید تفاوت سانتریفیوژ یخچالدار با سانتریفیوژ PRP در این مورد چندان مشهود نمی باشد ولی به طور کلی در همان موارد جزئی نیز اهمیت پیدا کرده است.

ایمنی کار؛ اهمیت بالا

یکی از مواردی که نمی توان آن را در بین تفاوت سانتریفیوژ یخچالدار با سانتریفیوژ PRP به حساب آورد، ایمنی کار می باشد. چرا که هر دو مورد این دستگاه در آزمایشگاه ها و کلینیک ها مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو در رابطه با آن ها باید موارد مختلفی را در نظر گرفت تا خطر وارد کار نشود. ایمنی کار نه تنها در این دو مدل از سانتریفیوژها بلکه در موارد دیگر به اهمیت بسیار بالایی رسیده است. از این رو به توضیح مختصری از آن خواهیم پرداخت.
یکی از موارد پراهمیت در ایمنی دستگاه این می باشد که هنگامی که در آن ها باز است، نباید اقدام به روشن سازی کنیم. همچنین هنگامی که قصد خاموش کردن دستگاه را داشتید، باید اجازه بدهید دو دقیقه بگذرد تا چرخش دستگاه تمام شود و سپس آن را باز کنید.
همچنین برای اینکه بتوانید عمر دستگاه های سانتریفیوژ را افزایش دهید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این می باشد که تا قبل از شروع کرد توازن آن ها را به صورت کامل رعایت کنید. گاهی اوقات نیز با مشکلات مختلفی در هنگام کار با دستگاه مواجه شوید. از این مشکلات می توان به مواردی همچون شنیدن صداهای نابهنجار اشاره کرد. در این صورت تنها کاری که باید انجام دهید این می باشد که دستگاه را خاموش کنید.

سخن آخر
در این مطلب به بررسی تفاوت سانتریفیوژ یخچالدار با سانتریفیوژ PRP پرداخته شد. این تفاوت ها شامل موارد کلی می شوند و نحوه کار، کاربرد و اجزای تشکیل دهنده را در بر می گیرند. با این وجود یک سری از شباهت ها نیز بین این دو دستگاه وجود دارند که ایمنی کار مهم ترین آن ها به شمار می رود و برای کاهش خطر نیاز است به تمامی موارد ذکر شده توجه داشته باشید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *