چگونگی بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی با دستگاه زباله سوز یا اتوکلاو

امروزه پسماندهای بیمارستانی توانسته اند 1 تا 2 درصد از حجم زباله های شهری را به خود اختصاص دهند. این درصد در مقایسه با بسیاری از موارد دیگر پایین تر است ولی این دسته از زباله ها حساسیت ها و خطرات بیشتری را با خود به همراه دارد. به همین دلیل با استفاده از راهکارهای ویژه این خطرات را باید کنترل کرد. یکی از این دستگاه های با نام اتوکلاو شناخته شده است که به اصطلاح دستگاه زباله سوز نیز نامیده می شود.

بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی با دستگاه زباله سوز یا اتوکلاو

بر اساس بررسی هایی که انجام شده است بیماری های عفونی بسیار در حال افزایش می باشد و دلیل آن نیز پسماندهای بیمارستانی هستند که به درستی مدیریت نمی شوند. به عنوان مثال این پسماندها حاوی سرنگ های بسیاری هستند که ناقل بیماری هایی همچون هپاتیت می باشند. از این رو چیزی در حدود 5 میلیون نفر بر اثر تماس با آن ها جان خود را از دست می دهند که بیشتر از 90 درصد آن ها را کودکان به خود اختصاص داده اند.
با توجه با این دسته از خطرها و ریسک هایی که وجود دارند، راه های مدیریتی گوناگونی در نظر گرفته شده اند تا از طریق آن ها بتواند خطرات ناشی از پسماندها را به حداقل رساند و همانطور که اشاره شد، اتوکلاو یا دستگاه زباله سوز در بین این موارد خودش را جای داده است.
بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی با دستگاه زباله سوز یا اتوکلاو یکی از بهترین تکنولوژی هایی می باشد که در حال حاضر از آن بهره برده می شود که در ادامه به بررسی جامع تر آن خواهیم پرداخت.

چگونگی امحا زباله ها و پسماندهای بیمارستانی با استفاده از اتوکلاو

بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی با دستگاه زباله سوز یا اتوکلاو در حال حاضر بهترین روش می باشد که کلاس های مختلفی را به خود اختصاص داده است. این دستگاه کار خود را دمای پایین به انجام می رساند. از این رو در دسته بندی غیر سوزها قرار داده شده اند. امروزه برای اینکه بتوانند پسماندهای بیمارستانی را تصفیه کنند، از دستگاه زباله سوز استفاده می کنند. عملکردی که این دستگاه از خود به اشتراک می گذارد بدین صورت است که عملیات بی خطر سازی را با دمای مرطوب 121 تا 138 درجه سانتی گراد آغاز می کند و فشار بخاری معادل 4 بار را با آن اعمال می نماید. همچنین برای اینکه بتوانند به طور کامل پسماندها را غیر عفونی کنند، اقدام به دفع کامل آن ها می نمایند.
میزان مواد جامد و پسماندهایی که قرار است در این دستگاه قرار داده شوند، بستگی به ظرفیت اتوکلاو دارد. همچنین در بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی با دستگاه زباله سوز یا اتوکلاو خروجی ای که از دستگاه دیده می شود به سه شکل جامد، فاضلاب، گازها و بخارات می باشد.
هر کدام یک از خروجی های ذکرشده همراه با خود مضراتی را دارند که ترکیب آن ها با یک دیگر می توانند این میزان را به چند برابر برساند. از این رو قبل از اقدام به هر گونه کار و یا تخلیه ای باید معیارهای بهداشتی و زیست محیطی مورد نیاز را کسب کنند.

بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی با دستگاه زباله سوز یا اتوکلاو| گزینه های مورد کاربرد

همانطور که اشاره شد بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی با دستگاه زباله سوز یا اتوکلاو از بهترین روش های موجود می باشد و برای زباله های مختلفی کاربرد پیدا کرده است که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:
• بی خطرسازی کیسه های خون و ادرار
• بی خطرسازی اشیاء نوک تیز و برنده
• بی خطرسازی مواد عفونت زای آزمایشگاهی تحقیقاتی و تشخیصی
البته نکته ای که در این باره باید ذکر شود این بوده که از این دستگاه ها در تمامی مواقع استفاده نمی شود و محدودیت هایی را نیز همراه با خود دارد. پسماندهای رادیو اکتیو و پاتالوژیک در بین این موارد قرار گرفته اند.

خطرات استفاده از دستگاه های زباله سوز

دستگاه های اتوکلاو با وجود تمام امتیازاتی که دارد در مواقعی نیز می تواند دنبال کننده خطرات بزرگی باشد که دلیل آن نیز همان پسماندهای بیمارستانی است. فشار و دمایی که در این دستگاه ها وجود دارند بسیار بالا می باشد؛ همین امر موجب می شود تا در بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی با دستگاه زباله سوز یا اتوکلاو گازهای آلی فرار و سمی زیادی تولید شوند. از این رو اگر کنترل ها و مدیریت مناسبی در این باره انجام نگیرد، به مرور این گازها وارد هوای خروجی دستگاه ها می شوند که نتیجه ای جز به خطر انداختن جان کارکنان، بیماران و به طور کلی مردم نخواهد داشت.
این دستگاه ها گازهایی مانند الکل، آلدهید، هیدروکربورهای آروماتیک را در هوا آزاد می کنند. هر کدام از این مواد آلی خطرات و اثرات مخصوص به خود را دارند که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند و کنترل ها و بررسی های لازم انجام شود تا میزان اثرات را به حداقل برسانند.

دیگر دستگاه های زباله سوز

به غیر از بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی با دستگاه زباله سوز یا اتوکلاو ، دستگاه های دیگری نیز وجود دارند که با استفاده از آن ها می توان به امحاء زباله های بیمارستانی پرداخت. دستگاه هیدروکلاو و دستگاه خشک کن در بین زباله سوزها قرار می گیرند. ولی به طور کلی استفاده از اتوکلاو مزایای بیشتری را دارد. چرا که برای از بین بردن نیازی به خرد کردن وجود دارد. همین امر باعث خواهد شد تا غلظت آلاینده های تولیدی کمتر باشد.

سخن آخر

با توجه به اینکه زباله هایی که در بیمارستان ها تولید می شوند، خطرات بسیار زیادی را با خود به همراه دارند. از این رو رها کردن آن ها می تواند میزان مرگ و میر را افزایش دهند. به همین علت بهره وری از اتوکلاو و موارد مشابه روز افزون در حال افزایش است. البته استفاده از این دستگاه ها نیز می تواند باعث به خطر افتادن جان کارکنان شود و این موضوع به خاطر تولید گازهای آلی و سمی است. با راهکارهای مدیریتی ویژه می توان این خطرات را به حداقل رساند.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *