برد کنترل اتوکلاو

برد کنترل اتوکلاو

با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه های مختلف شاهد پیشرفت های بی نظیری در برخی از عرصه ها هستیم؛ اتوکلاو از جمله وسایلی است که در چند دهه ی اخیر به رشد چشمگیری رسیده است و دارای چندین و چند نوع می باشد، در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که برد کنترل اتوکلاو چیست؟

مسلم است که هر دستگاهی در ابتدای پیدایش دچار مشکلاتی است و به مرور زمان با به روی کار آمدن متوجه معایب آن شده و آن معایب را به طور کامل رفع کرده، اتوکلاو نیز در سال های اولیه علاوه بر ساده بودن دارای مشکلاتی بود که امروزه تمامی آن معایب رفع شده و به چندین اتوکلاو پیشرفته تبدیل شده است، که تعیین کننده نوع آن ها به برد کنترل برمی‌گردد، اما برد کنترل اتوکلاو چیست؟

برد کنترل اتوکلاو چیست؟

اجازه دهید در ابتدا قبل از اشاره به برد کنترل اتوکلاو به کاربرد های اتوکلاو در صنعت های مختلف اشاره ای داشته باشیم زیرا اصلی ترین موضوعی که کاربرد برد کنترل و نوع آن برمی‌گردد خود دستگاه اتوکلاو می باشد که در موارد زیر کاربرد دارد:

  • مراکز بهداشت
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع مواد غذایی
  • دندان پزشکی
  • پزشکی
  • دامپزشکی
  • و ….

بنابراین با وجود هر کدام از این موارد نمی توان به یک دستگاه بسنده کرد، از این رو دستگاه اتوکلاو را به چهار قسمت اصلی یعنی برد کنترل های N، B، S و سریع تقسیم می شود، که در ادامه بیشتر به مبحث برد N خواهیم پرداخت.

انواع برد کنترل اتوکلاو

خود برد کنترل نیز به چند مدل دیگر دسته بندی می شود که یکی از انواع آن ها نوع PC-205 می باشد که از چند قسمت زیر تشکیل شده است:

  1. سنسور دما (منفی)
  2. سنسور دما (مثبت)
  3. سنسور دما (سیگنال)
  4. سنسور آب (مثبت)
  5. سنسور آب (بدنه)
  6. 2 سوئیچ درب
  7. تغذیه (5+)
  8. تغذیه (منفی)
  9. SSR(مثبت)
  10. SSR (منفی)

مزایا برد کنترل اتوکلاو

بردهای تعریف شده ی نوع N، B، S و سریع هر کدام دارای مزایای منحصر به فردی هستند، مثلا برد کنترل اتوکلاو N برای استریل کردن تمامی ابزار جامد پزشکی (بدون پوشش) تعریف شده است که آن ها را به بهترین نحو ممکن استریل می کند.

در صورتی که نوع S آن علاوه بر استریل کردن ابزار بدون پوشش نوع پوشش دار آن ها را نیز استریل می کند حتی این قابلیت را دارد که بدون پمپ خلاء این کار را نیز به شکل ویژه ای انجام دهد.

نوع برد کنترل اتوکلاو B از جمله قدرتمندترین اتوکلاوها می باشد زیرا در آن از یک پمپ بسیار قوی به نام پمپ وکیوم استفاده شده است که قادر است مشابه اتوکلاو S کار خود را به نحو احسن انجام دهد، در آخر به نوع سریع اتوکلاو میرسیم که برای استریلیزاسیون حجم محدودی از وسایل پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا تعویض برد کنترل آسان است؟

به طور قطع جواب منفی است، زیرا تمام یک اتوکلاو به نوع برد کنترل موجود در آن برمی‌گردد که توسط افراد فوق حرفه ای تعریف و تنظیم شده اند، در صورتی مشکل و خرابی اگر نیاز به تعویض داشته باشند باید با هماهنگی نمایندگی اقدام لازم را انجام داد.

همچنین شما عزیزان جهت جویا شدن از قیمت خرید و فروش برد کنترل در سال 98 می توانید به مراکز معتبر مراجعه کنید تا از آخرین نرخ موجود با خبر شوید.

در این مقاله سعی شده است تا حد امکان به نکات لازم در مورد برد کنترل اشاره ای داشته باشیم، شما می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را جهت تکمیل این مقاله با ما در میان بگذارید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *