معرفی انواع اتوکلاو دندانپزشکی

از جمله تجهیزات مورد نیاز در اکثر مراکز درمانی اتوکلاو می باشد. دستگاه اتوکلاو برای استریل تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد و برمبنای فشار و دما عملیات استریل را تکمیل می کند. نکته که در استفاده از اتوکلاو باید به آن توجه کرد این است که فقط برخی از تجهیزات پزشکی را می توان در داخل اتوکلاو قرار داده می شود چون اکثر تجهیزات پزشکی نسبت به فشار و دمای بالا حساس هستند.

انواع اتوکلاو موجود از قبیل اتوکلاو دندانپزشکی، اتوکلاو دامپزشکی، اتوکلاو آزمایشگاهی می باشند. البته باید به این نکته توجه کرد که هر کدام از اتوکلاو ها به صورت متفاوتی نسبت به دیگر دستگاههای هم نام خود کار می کنند، به فرض مثال برای اتوکلاو های دامپزشکی، برای رفع آلودگی حاصل از بیماری هایی همچون سیاه زخم نیاز به دمای بسیار بالاتری واهند داشت. به همین خاطر نیاز به یک اتوکلاوی خواهیم داشت که بتواند دمای بیشتری نسبت به اتوکلاو دندانپزشکی تولید کرده و این موضوع کلی باعث شده این اتوکلاو به گونه ای متفاوت تر از اتوکلاوهای دیگر باشد.

معرفی اتوکلاو دندانپزشکی

در اکثر مراکز درمانی جزو جدایی ناپذیر تجهیزات و ابزارات استریل به حساب می آید که در تمامی مراکز درمانی و کلینیک ها و مطب های دندان پزشکی جهت استریل کردن و از بین بردن تمامی میکروب ها که بر روی سطح داخلی و خارجی تجهیزات دندانپزشکی قرار می گیرند، استفاده خواهند شد و از انتقال باکتری ها و قارچ ها که برای بیماران بسیار خطرناک می باشد، جلوگیری می کند.

در دندانپزشکی ابزارها، ارتباط و تماس مستقیم با خون و بدن شخص بیمار خواهند داشت و برای استریل نمودن سوزن های تزریق زیر پوستی باید حتما اقدامات مهمی انجام شود.

 بخاری که در اتوکلاو ها تولید شده قادر به از بین بردن همه این عوامل می باشد در واقع موجودات زنده بسیار اندکی توانایی زنده ماندن در این شرایط را دارند. با این وجود تجهیزات مورد نظر را در اتوکلاو قرار می دهند و مطمئن خواهند شد که تمیز می شوند و فاقد از هر گونه آلودگی خواهند شد.

از مسائل چالش انگیز و بحث برانگیز در علم دندانپزشکی موضوع عفونت می باشد که همیشه موضوعی مهم و نگران کننده برای بیماران و یکی از دغدغه های جدی و پر اهمیت برای دندانپزشکان بوده است. استفاده از انواع تجهیزات و محلول ها تا حد کمی به استریل کردن تجهیزات کمک خواهد کرد اما با وجود حساس بودن این موضوع از دستگاهی به نام اتوکلاو استفاده می کنند به دلیل اینکه اتوکلاو سریع ترین و مطمئن ترین دستگاه  برای ضد عفونی می باشد و استرلیزه کردن تجهیزات را در بالاترین سطح اطمینان قرار خواهد داد. البته وجود شرکت های فعال و متعدد در حوزه تولید اتوکلاو، و وجود انواع مختلف این دستگاه از نظر مدل انتخاب را سخت خواهد کرد.

شیوه کار انواع اتوکلاو دندانپزشکی

طرز کار اتوکلاو دندانپزشکی به طور کلی به این شکل می باشد که ابتدا فکه متحرک دستگاه اتوکلاو را باز کرده وسایل که نیاز به استریل دارند، به صورت منظم درون دستگاه اتوکلاو قرار داده و بعد از آن دستگاه را کنید تا استریل وسایل آغاز شود.

در واقع اتوکلاو با 3 زمان خاص کار خود را به پایان خواهد رساند. آبگیری، پیش خلاء،  افزایش دما،  استریل، تخلیه آب، پس خلاء، خشک شدن ظرف، یکسان سازی آن و پس از آن پایان کار، تمام مراحل کار این دستگاه می باشند. در زمان ابتدایی، لوازم در مقابل فشار و دمای بالا قرار خواهند گرفت و مواد ضدعفونی کننده روی آنها را می گیرد. پس از استریل شدن مواد تخلیه خواهد شد و لوازم به طور کامل خشک و یکسان سازی شده،  پس از اتمام کار می توانید درب را باز کنید و لوازم را به صورت کاملا بهداشتی از آن خارج نمایید.

 البته اجسامی که درون دستگاه اتوکلاو قرار می دهید از جنس پلاستیک نباشد و تحمل دمای بخار آب را داشته باشند و نکته بسیار مهم این است که در اجسام هیچگونه چسبی استفاده نشده باشد چون بسیاری از چسب ها در دمای بالا ذوب خواهند شد و همین موضوع باعث صدمه به دستگاه اتوکلاو خواهد شد.

زمان انجام استریلیزاسیون اتوکلاو دندانپزشکی

در خرید اتوکلاو ها دقت نمایید که مدت زمان فرآیند استریلیزاسیون چقدر خواهد بود، مدل هایی از این دستگاه ها موجود هستند که مدت زمان انجام تمامی مراحل در آن ها کم می باشد و از لحاظ زمان به صرفه خواهند بود ولی قیمت بالاتری نیز نسبت به بقیه اتوکلاوها دارند.

کاربرد انواع اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاو در مراکز درمانی کوچک و همچنین بزرگ بیشترین سطح مصرف را داشته و بدون استفاده از آن نمی توان لوازم دندانپزشکی را به راحتی استریل نمود. دما و فشار در این دستگاه بالا می باشد به همین دليل کارایی خوبی نیز خواهد داشت.

 مواد غیر عفونی و عفونی آلوده با هر چیزی مثل سلول‌‌‌‌های انسانی، حیوانی و حتی گیاهی، مواد آلوده شده نیز به مدفوع انسان یا حیوان، محصولات خونی انسان و همچنین حیوان و … همگی با این دستگاه به خوبی استریل خواهد شد. کلینیک دندانپزشکی و مطب ها، این دستگاه را برای استریل مورد استفاده قرار می دهند. این دستگاه به صورت رومیزی می باشد و وزن سبکی نیز دارد به همین دلیل به راحتی از آن استفاده می کنند.

انتخاب بهترین اتوکلاو دندانپزشکی

فرآیند استریل کردن فرآیندی می باشد که در طی آن، اورگانیسم های موجود در اشیاء به طور کامل از بین خواهد رفت، از این فرآیند برای جلوگیری و پیشگیری از انتقال عفونت استفاده می کنند. و ساده ترین و بهترین راه استریل کردن لوازم و اشیاء در کلینیک ها استفاده از اتوکلاو دندانپزشکی می باشد. مناسب ترین اتوکلاو دندانپزشکی  اتوکلاو نوع B  خواهد بود که با آن می توانیم ابزارها و همچنین تجهیزات را استریل نمایید و زمانی که صحبت از اتوکلاو دندانپزشکی به میان می آید بهتر است به ظرفیت آن دقت شود.

ظرفیت اتوکلاو :

اتوکلاو کلاس B  در ظرفیت های 8 تا 24 لیتر یافت می شوند.که با افزایش ظرفیت ها توانایی دستگاه بیشتر خواهد شد و می توان در آن ابزارهای بیشتری را استریل کرد. هر چه انرژی بیشتری در فرآیند استریل کردن مورد استفاده قرار گیرد، قیمت آن اتوکلاو نیز افزایش می یابد.

پس بهتر است در انتخاب خود دقت نمایید و اتوکلاوی را برای خود در نظر بگیرید که بتواند نیازهای شما را برطرف کند. این امر به ما در خرید اتوکلاوها کمک خواهد کرد، همچنین اگر از آن را برای استفاده روزانه می خواهید در هزینه ها نیز صرفه جویی می شود. در برخی مواقع نیز داشتن حتی دو اتوکلاو کوچک بهتر از داشتن یک اتوکلاو بزرگ می باشد زیرا از این طریق می توان از دو دستگاه برای فرایند استریل کردن استفاده کنید.

پرفروش ترین اتوکلاو دندانپزشکی

انوکلاو کلاس B  پرفروش ترین نوع اتوکلاو دندانپزشکی می باشد و دارای پمپ وکیوم با قدرت بیشتری نسبت به سایر دسته ها است. بیشتر شرکت های تولید کننده اتوکلاو ایتالیایی در کلاسB می باشند.  این نوع از دستگاه اتوکلاو دارای امکانات خاص و آپشن های ویژه است و از همه مهمتر گارانتی و قابلیت پشتیبانی بسیار فراوانی از سوی شرکت در اختیار خریدار نیز قرار داده می شود.

برند های اتوکلاو دندانپزشکی خوب

شرکت های ایتالیای از جمله شرکت های معتبر تولید کننده اتوکلاو دندانپزشکی می باشند.که  دستگاه هایی با کیفیت بسیار بالا وارد بازار می کنند، اتوکلاوهای ایتالیایی در مقایسه با اتوکلاو های چینی دارای مزیت های بسیار بیشتری هستند که باعث استقبال مطب های دندانپزشکی از این نوع دستگاه اتوکلاو شده است.

هر چه شرکت ها و برندهای تولید کننده اتوکلاو،  محصولات خود را متناسب با علم روز و امکانات جدیدی به آن اضافه نمایند معمولاً فروش بیشتری در بازار به دست خواهند آورد. شرکت اتوکلاو موکوم  یکی از پرفروش ترین شرکت های تولید کننده اتوکلاو در سراسر جهان است. تمامی دستگاه هایی که این شرکت تولید می کند دارای امکانات بالا و  ویژه هستند.

 یکی از دلایل موفقیت این شرکت این است که همواره در حال بروز رسانی دستگاههای اتوکلاو خود هستند. و امکانات بسیار جدیدی به دستگاه خود اضافه می کنند. این شرکت ایتالیایی در بازارهای دستگاه اتوکلاو سهم  بسیار بالایی دارند. و در میان تمامی شرکت های تولید کننده اتوکلاو فروش قابل توجهی نیز دارند.

نکات قابل توجه در خرید اتوکلاو دندانپزشکی

یکی از نکات مهمی که در هنگام خرید اتوکلاو دندانپزشکی باید مورد توجه قرار داد این است  که اتوکلاو از لحاظ کیفیت، خدمات ،گارانتی و همچنین قیمت برای خرید، مناسب باشد و دستگاه اتوکلاو باید قطعاتی با استاندارد و کیفیت بالا نیز داشته باشد. در زمان خرید اتوکلاو دقت فرمایید که زمان مورد نیاز برای استریلیزاسیون دستگاه مدنظر چقدر زمان می برد تا بتوان استریل کردن وسایل را در مدت زمان دلخواه به پایان رساند. قبل از خرید اتوکلاو آن را مورد بررسی قرار داده و اصالت برند را نیز بررسی نمایید.

یکی از مهمترین مزیت دستگاه اتوکلاو،  داشتن گارانتی است. سعی کنید دستگاهی خریداری کنید که گارانتی داشته باشد تا در صورتی که دستگاه خراب شد و یا در حین کار سوخت، بتوانید از گارانتی آن استفاده نمایید و نسبت به تعویض دستگاه اقدام کنید.

 نکته بسیار مهم در خرید دستگاه اتوکلاو ،  توجه به اندازه های مختلف دستگاه اتوکلاو  می باشد، سعی کنید دستگاهی را انتخاب نمایید که دارای ابعادی مناسب جهت محیط کاری تان باشد. معمولا دستگاه های ایتالیایی دارای شکل جمع و جوری هستند و برای محیط ها و مطب  های کوچک بهترین گزینه برای استفاده خواهند بود.

قیمت انواع مختلف اتوکلاو دندانپزشکی

قیمت اتوکلاو با برندهای مختلف نیز بسیار متفاوت هستند. به فرض مثال کالاهای ساخت کشور ایتالیا با بقیه اتوکلاوهای دیگر از قیمتی در سطح متوسط برخوردارند. همچنین آپشنهای بسیار زیادی نسبت به برندهای سازنده دیگر اتوکلاو دارند.

در این بین اتوکلاو های چینی قیمت بسیار پایین تری دارند ولی تضمینی برای کیفیت آنها وجود نخواهد داشت. اتوکلاوهای چینی پرفروش ترین نوع اتوکلاو ها در کشور ایران هستند. این اتوکلاو معمولاً بدون گارانتی می باشند و در صورت خرابی بسختی قابل تعمیر می باشند. اما اتوکلاوهایی که ساخت ایران هستند، دارای گارانتی با مدت زمان طولانی و آپشن های خوب و قیمت  های پایین تری نسبت به سایر اتوکلاو ها دارند.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *