راهنمای کار با دستگاه اتوکلاو

با قرار دادن  مواد و وسایل با فاصله در کنار هم در داخل دستگاه باعث می شود که حرارت به طور آزادانه در داخل دستگاه چرخش پیدا کند.میزان اندازه آب در درون دستگاه بسیار مهم است پس باید دقت کرد که هرگز این دستگاه زیاد پر نشود.از نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که دستگاه تا لبه حامل با آب مقطر پر شود،درب اتوکلاو بسته باشد،از سفت بودن پیچ ها اطمینان حاصل کنید و همچنین دقت کنید که واشر لاستیکی درب سالم باشد. در ابتدا باید دریچه خروجی هوا باز باشد و پس از خروج جریان بخار دریچه باید بسته شود تا به دمای مورد نظر برسد آن دما باید محفوظ بماند و زمان آن ثبت شود.زمانی که کار با دستگاه تمام شد و در انتهای کار توجهات و ضرورت های لازم را انجام دهید و هرگز دستگاه را رها نکنید .هنگامی که زمان مورد نظر تمام شد وقتی که دما به زیر C 100 برسد ،دریچه ایمنی به آرامی باز می شود اما دریچه خروج هوا برای مدت زیادی نباید بسته باقی بماند.پیج های درب را بعد از پایان کار دستگاه در صورتی که صدای سوت قطع شده باشد به آرامی باز کنید ،مواد را در صورتی از دستگاه خارج کنید که حتما خشک شده باشند.چسب دستگاه اتوکلاو که به وسایل چسبانده می شود باید به رنگ سیاه در آمده باشد.

در صورتی که حرارت متناسب باشد کاغذ مخصوص بستن درب ظروف قهوه ای رنگ می شود. مطابق دستور های زیر میتوان زمان استریل را تنظیم کرد و از آن استفاده کرد.در ابتدای کار کلید OFF را ON کنید در این حالت دستگاه به اندازه کافی آبگیری شده است و LED که مربوط به آب است روشن شده است و بر روی صفحه نمایشگر ،دمای داخلی دستگاه نمایان خواهد شد.در این مرحله برنامه های تنظیم شده بر روی برد الکترونیکی دستگاه مابقی مرحله ها را به صورت خودکار انجام میدهد.با فشار دادن کلید STRAT دستگاه کار خود را انجام میدهد.در صورت نباز به تغییر زمان استریل به صورت زیر عمل کنید: در ایتدا کلید POWER را در حالت روشن قرار می دهید،کلید SETرا فشار دهید تا صفحه نمایشگر  15:00 را نمایش دهد. با زدن دوباره کلید SET  دقیقه را می توان با کلید های UP/DOWN تنظیم کرد. بعد از تنظیم کردن زمان مورد نظر کلید SET را 3بار فشار می دهیم با این کار نمایشگر به حالت دما بازمیگردد و آماده START میشود و مدت زمان در حافظه دستگاه ذخیره می شود.در صورتی که اتوکلاو روشن باشد چراغ های HEATER و WATERروشن و وقتی دمای دستگاه به 5/121درجه سانتی گراد برسد چراغ HEATER خاموش شده و چراغ STERILL ST روشن می شود و زمان استریل به صورت معکوس شروع به کار میکند و اگر بخواهید مدت زمان استریل را مشاهده کنید کافی است که کلید TIME/DOOR را فشار بدهید تا مدت زمان باقی مانده را نمایش دهد.

هنگام کار با دستگاه اتوکلاو چه موارد ایمنی باید رعایت شود :

در هنگام کار با دستگاه حتما از دستکشی که مقاوم به حرارت و محافظت از چشم باشد استفاده کنید.زمانی که فشار اتاقک دستگاه به صفر برسد و دما تا حدود 60 درجه سانتی گراد پایین بیاید در کنار دستگاه ایستاده و درب آن را به ارامی باز کنید،در حدود 20 دقیقه منتظر بمانید تا حرارت ظروف پایین بیاید و کمی خنک شود سپس مواد را به آرامی حمل کنید تا از  ترشح مایع داغ درون ظروف به بیرون جلوگیری شود.هرگز در هنگام روشن بودن دستگاه نسبت به  قرار دادن یا خارج کردن وسایل عجله نکنید و همیشه ابتدا دستگاه را خاموش کنید و سپس اقدام به قرار دادن یا خارج کردن وسایل کنید.در مواقعی که دستگاه روشن است و دستگاه به برق متصل است هرگز دستگاه را تمیز نکنید. پیچ هایی که محکم کننده درب هستند را هیچگاه در هنگامی که با دستگاه کار می کنید شل و سفت نکنید.

کنترل کیفیت در دستگاه اتوکلاو:

در هر بار استفاده از دستگاه باید از چسب اتوکلاو و نشانگر شیمیایی استفاده کرد که به این منظور از دو نوع نمایشگر شیمیایی استفاده می شوند :

1. نوار TST : که بر سه عامل زمان ،بخار،دما نظارت میکند.

2. برچسب STERI-RECORD : بر روی این برچسب مشخصاتی همانند امکان ثبت تاریخ سترون سازی،نام فرد سترون کننده و همچنین محیط کشت قرار دارد .لازم به ذکر است که استفاده از این برچسب هرگز جایگزین استفاده از نوار TST نمیباشد.

چسب اتوکلاو هرگز هرگز به جهت کنترل کیفی کاربردی نداشته و تنها نشانه است جهت  اینکه بسته مد نظر در داخل دستگاه قرار دارد یا خیر .

آموزش نصب اتوکلاو رومیزی کلاس B

آموزش نصب اتوکلاو آزمایشگاهی کلاس N

آموزش نصب اتوکلاو کلینیکال کلاس B

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *