راهنمای خرید هود لامینار آزمایشگاهی

راهنمای خرید هود لامینار آزمایشگاهی

آیا می دانید هود لامینار چیست و چه کاربردی دارد؟ چرا باید در محیط های آزمایشگاهی از این نوع هودها استفاده شود؟ آیا می توانیم بگوییم هودهای لامینار همان دستگاه های اتوکلاو هستند و استفاده از آنها در محیط های آزمایشگاهی لازم و ضروری است؟ برای پاسخ دهی به این سوالات و دیگر ابهامات در مورد این دستگاه، با ما همراه شوید.

دستگاه لامینار یکی از تجهیزات پرکاربرد در آزمایشگاه های مختلف است، که در نمونه های متنوعی تولید و به بازار عرضه می شود. از این دستگاه با نام هود جریان آرام خطی نیز یاد می شود که همچون یک محیط بسته طراحی شده است؛ تا از انتشار آلودگی در محیط آزمایشگاهی جلوگیری نماید.

دستگاه های هود خطی در محیط های آزمایشگاهی اقدام به پاکسازی هوا می نمایند. فیلتر HEPA موجود در این دستگاه، هوای اتاق( آزمایشگاه) را به خود کشیده و هوای تازه به محیط باز می گرداند. این فرایند پاکسازی هوا آرام و به صورت خطی انجام می شود. از این رو دستگاه های لامینار را، هودهای جریان آرام خطی نیز می نامند.

مشخصات کلی هودهای جریان آرام خطی

هود خطی از محفظه ای به جنس استیل ضد زنگ یا فلز ساخته شده است. این دستگاه هیچ گونه درز یا فضای خالی ندارد تا محیط برای رشد قارچ و جرم مناسب نباشد. اصولا رنگ این دستگاه ها کوره ای است اما رنگ های دیگری نیز در تولید هودهای لامینار استفاده می شود. از این رو خریداران می توانند بسته به سلیقه هر نوع از این دستگاه ها را تهیه نمایند.

همچنین ابعاد هود لامینار بسته به نیاز خریدار قابل سفارش است. از این رو محیط های آزمایشگاهی بسته به نیاز خود می توانند این دستگاه را در ابعاد مشخصی سفارش دهند. هودهای جریان آرام خطی را می توان هم در نوع افقی و هم در نوع عمودی تهیه و مورد استفاده قرار داد. از سوی دیگر این دستگاه ها قادر هستند الگوهای وزش هوای متنوعی را ارائه نموده و بسته به آن در محیط های مختلف کاربرد داشته باشند.

نمونه ای از این هود خطی که تولید و به بازار عرضه می شود، دارای لامپ میکروب کش است. از این رو محیط این دستگاه پیش از آغاز آزمایش به وسیله این لامپ پاکسازی شده و آلودگی های آن از بین می رود. تنها کافیست این لامپ را به مدت 15 دقیقه پیش از آغاز فرایند آزمایش در داخل دستگاه روشن نگه دارید.

سپس باید لامپ را خاموش کرده و فرایند آزمایش را انجام دهید. در غیر این صورت روشن بودن لامپ ممکن است خطرات پوستی جبران ناپذیری را برای تکنسین های آزمایشگاهی به بار آورد. از این رو در زمان استفاده از این دستگاه بهتر است تمامی نکات بهداشتی را برای جلوگیری از بروز هرگونه آسیب در نظر گرفته و رعایت کنید.

معرفی انواع هود لامینار آزمایشگاهی

تمامی هودهای خطی جریان هوا، از الگوی وزن هوای متفاوتی برخوردار هستند. از این رو این دستگاه ها را باید در نمونه های مختلفی دسته بندی نماییم و بسته به محیط مورد نظر اقدام به انتخاب و خرید آنها نماییم. به طور کلی باید هود خطی را به دو نوع اصلی تقسیم کنیم. هود با جریان هوای افقی و هود با جریان هوای عمودی.

هر یک از این نمونه هود خطی دارای مزایای خاص خود بوده و در محیط مشخصی کاربرد دارد. در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

هود خطی با جریان هوای افقی

هودهای لامینار با جریان هوای افقی نمونه ای از هودهای خطی هستند که جریان هوا در آنها به صورت افقی طی می شود. در این دستگاه ها هوای آلوده اتاق از طریق فن دمنده وارد دستگاه شده و پس از گذر از فیلتر HEPA از قسمت دیگر به صورت پاکسازی شده خارج می شود. سپس این آلودگی هوا از قسمت دیگر دستگاه خارج می شود تا از آلوده شدن نمونه های موجود در کابین جلوگیری نماید.

همچنین این فرایند جریان هوای افقی از رشد آلودگی های بیولوژیکی همچون قارچ ها و باکتری ها نیز جلوگیری می کند. می توان با استفاده از این دستگاه های هود خطی افقی، اقدام به استریل نمودن وسایل بزرگ در داخل محفظه نمود. همچنین باید بیان کنیم که این نوع دستگاه ها مشکلی برای تکنسین هایی که از آنها در حین پاکسازی هوا استفاده می کنند، پیش نمی آورد.

هود خطی با جریان هوای عمودی

نوع دیگری از انواع هود لامینار، هودهای جریان هوای عمودی هستند. همانطور که از نام این دستگاه ها مشخص است، جریان هوا در داخل آنها به صورت عمودی حرکت می کند. به این صورت که فیلتر HEPA هوای آلوده اتاق را به خود کشیده و به شکلی آرام و خطی هوای تمیز را خارج می کند.

همچنین پد فیلتری که در داخل این دستگاه ها تعبیه شده است، از ورود ذرات گرد و غبار به داخل کابینه نیز جلوگیری می کند. از این رو هوای خارج شده از این دستگاه تمیز و استریل شده است و از هرگونه میکروب و آلودگی پاکسازی گردیده است. می توان از این نوع دستگاه ها برای استریل نمودن وسایل بزرگ و حجیم استفاده کرد. البته باید در مورد این دستگاه به این نکته اشاره کنیم که هوا مستقیما در داخل کابین هود عمودی به سمت نمونه ها دمیده نخواهد شد.

اجزای اصلی هودهای جریان آرام خطی

اصولا تمامی تجهیزات آزمایشگاهی که تولید می شوند، از برخی اجزای اصلی و مهم برخوردار هستند. هودهای خطی نیز از این قائله مستثنی نیستند. این دستگاه ها در قسمت خروجی خود، به فیلتر هپا مجهز هستند. همچنین از یک فن و پد فیلتری نیز برخوردار هستند که در محیط های آزمایشگاهی از خروج عوامل ارگانیک به خارج از دستگاه جلوگیری نمایند.

هود لامینار را می توان در سه کلاس تهیه نمود و در محیط آزمایشگاهی از آنها استفاده کرد. هودهای کلاس A1 نمونه ای از هودهای پرکاربردی هستند که 70 درصد هوای آلوده را در گردش دارند و 30 درصد آن را فیلتر خارج می کنند. سپس 30 درصد دیگر آن را نیز با هوای سالم و تازه جایگزین می نمایند.

در حالی که هودهای کلاس A2 اصولا از سایز بزرگتری نسبت به کلاس A1 برخوردار بوده و برای استریل نمودن نمونه های بزرگتر مناسب است. هر دوی این دستگاه ها پد فیلتری داشته و فن توسط این پد از ورود ذرات گرد و غبار هوا به محیط خارج جلوگیری می کند. استفاده از این دستگاه ها به خوبی می تواند محیط آزمایشگاهی را پاکسازی نموده و هوای آزمایشگاه را استریل نماید.

کلاس های هود خطی جریان آرام هوا

همانطور که دریافتید، استفاده از هود خطی به این منظور پرکاربرد است، که هوای محیط آزمایشگاهی را برای پرسنل آزمایشگاه پاکسازی می کند. این نوع دستگاه ها عملکرد و کاربرد متفاوتی با دستگاه های اتوکلاو دارند. اما استفاده از هر دوی این دستگاه ها در محیط آزمایشگاهی لازم و ضروری است.

هود خطی را باید نوعی دستگاه محافظ در برابر آلودگی ها و مواد خطرناک به شمار آوریم. می توان این دستگاه ها را در سه کلاس تهیه و مورد استفاده قرار داد. از جمله:

دستگاه های هود کلاس یک

این نوع هودها انتخاب مناسبی برای محیط های آزمایشگاهی به شمار می روند. زیرا قادر هستند به خوبی محیط آزمایشگاه را استریل نمایند. اما قادر نخواهند بود که محیط کشت را در برابر نفوذ آلودگی ها استریل نمایند. از این رو باید بیان کنیم که این نوع هودها از نظر ویژگی و طراحی به مشابه هودهای میکروبی هستند.

دستگاه های هود کلاس دو

هودهای کلاس دو نمونه دیگری از انواع هود لامینار به شمار می روند، که برای ضد عفونی کردن کشت سلولی کاربرد دارند. از این نوع هودها در محیط هایی که با مواد خطرناک کار می کنند، استفاده می شود. محیط هایی همچون بیمارستان ها، مکان های تحقیقاتی، آزمایشگاه های پزشکی، مراکز تولیدی و … .

دستگاه های هود کلاس سه

 هود خطی کلاس سه نوع دیگری از دستگاه های جریان آرام خطی است، که بیشترین میزان حفاظت از تکنسین های آزمایشگاهی را انجام می دهند. از این رو در محیط های آزمایشگاهی مختلف می توان از آنها استفاده کرد تا از سلامت پرسنل آزمایشگاه محافظت کرد.

بهترین روش خرید هودهای جریان آرام خطی

تمام مراکز پزشکی نیاز به استفاده از برخی دستگاه ها و تجهیزات مهم دارند. استفاده از این نوع دستگاه ها می تواند سلامت پرسنل را حفظ کرده و از بروز هرگونه آسیب و طر احتمالی در این محیط های کاری جلوگیری نماید. یکی از این دستگاه ها، هودهای جریان آرام خطی هستند. از آنجایی که این دستگاه ها در تنوع بالایی تولید و به بازار عرضه می شوند، از قیمت متنوعی نیز برخوردار هستند.

از سوی دیگر نوسان قیمت در بازار می تواند بر روی قیمت هود خطی نیز تاثیرگذار باشد. از این رو در صورت تمایل به خرید این دستگاه ها با قیمت مناسب، بهتر است به فروشگاه ها و نمایندگی های معتبر مراجعه نمایید. تنها در این صورت می توانید با اطمینان اقدام به خرید دستگاه هود خطی نموده و از آن در محیط آزمایشگاهی استفاده کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که این دستگاه ها نیازی به نصب ندارند. تنها کافیست آنها را در محل مناسبی در آزمایشگاه تعبیه نموده و سپس اقدام به استفاده از آن نمایید. اما در زمان استفاده از آن رعایت نکات بهداشتی و ایمنی حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
3 (1 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *