تفاوت هود لامینار با هود شیمی

تفاوت هود لامینار با هود شیمیایی از جمله موضوعاتی است که اهمیت بسیار را بالایی دارد و اگر خریدار یکی از این دو گزینه هستید باید با تفاوت های آن ها نیز آشنایی داشته باشید. این تفاوت های شامل موارد مختلفی می شوند که باعث ایجاد یک برتری شده اند. همچنین قبل از اینکه به بررسی این تفاوت ها بپردازیم، نیاز است تا تعریف کلی هر کدام از آن ها را بدانید.

هود لامینار

هودهایی که در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند توانسته اند انواع مختلفی را به خود اختصاص دهند که از آن ها می توان به هود لامینار اشاره کرد. طبقه بندی های مختلفی از این هود وجود دارند که به طور کلی در سه کلاس 1، 2 و 3 می توان آن ها را تقسیم بندی کرد. در آزمایشگاه هایی که میکروارگانیسم ها آزمایش می شوند، مناسب ترین هودی که در پیش روی افراد برای استفاده قرار داده شده است، همین گزینه می باشد. از این رو برای داشتن عملکرد بهتر نیاز است تا فیلترهای هپا در آن ها تعبیه شوند.

با وجود این فیلترها می توانید شاهد جذب ریزترین اجسام موجود در هوا باشید که آن ها نیز در انواع مختلفی به بازار عرضه شده اند.

هود شیمی

از دیگر هودهایی که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرارمی گیرند، می توان به هود شیمی اشاره کرد. از مواد شیمیایی که در آزمایشگاه ها بررسی می شوند، بخارهای سمی خارج می شوند که خطرات بسیاری را با خود به همراه دارند. از این رو برای جمع آوری آن ها نیاز به هودهای مخصوصی داریم که هود شیمی بهترین نوع آن ها می باشد. این دسته از هودها دارای سیستم اگزاست فن می باشند که در بالای آن ها تعبیه شده است. همچنین محل خروج این اگزاست ها در خارج از آزمایشگاه ها هستند.

تفاوت هود لامینار با هود شیمی در چه مواردی می باشند؟

تفاوت هود لامینار با هود شیمی را می توان از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد که شامل موارد زیر می شوند:

  • فن
  • طرز کار
  • کارایی در آزمایشگاه ها
  • تخریب
  • نصب
  • تجهیزات داخلی تعبیه شده
  • فیلتر هپا
  • کابینت زیر دستگاه

فن و تفاوت هود لامینار با هود شیمی

یکی از تفاوت هایی که می توانید در این دو هود مشاهده کنید، فن هر کدام از آن ها است. هود لامینار از همان ابتدا یک فن مخصوص را در خود جای داده است در حالی که ساختار در هودهای شیمی به یک صورت دیگر می باشد. بدین صورت که هر نوع فنی می توانند بر روی این دسته از هودها نصب شوند و طبق سفارش مشتری تعیین می گردند.

از فنی که در هودهای لامینار وجود دارد به منظور هدایت کردن هوا به درون خود استفاده می شود که با اینکار هوا نه تنها یکسو می شود؛ بلکه کاملا پاک می گردد. فن هود شیمی نیز هوای زیر آن را مکش کرده و هر گونه بوی نامطبوع و بخار را خارج می کند.

طرز کار

دیگر تفاوت هود لامینار با هود شیمی در طرز کار آن ها می باشد. هود شیمی توانسته یک طرز کار ساده ای را به خود اختصاص دهد و هر فردی با آن ها کار کند. در حالی که در هود لامینار طرز کار تقریبا دشوار می باشد و برای اینکه بتوانید با آن ها کار کنید نیاز است تا راهنما و دفترچه مربوطه را مطالعه کنید.

کارایی در آزمایشگاه دیگر تفاوت هود لامینار با هود شیمی

از دیگر تفاوت های موجود می توان به کارایی در آزمایشگاه اشاره کرد. هود لامینار در آزمایشگاه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که بر روی موارد میکروبی بررسی هایی انجام می شود. آزمایشگاه های شیمیایی نیز از هود شیمی بهره می برند.

تخریب

هر وسیله ای به مرور زمان میزان تخریبی متفاوتی را به خود اختصاص داده است. این دقیقا گزینه ای است که می تواند در این دو هود نیز مشابه کنید. درصد تخریبی که هودهای لامینار دارند متوسط می باشند؛ در حالی که هودهای شیمی درصد تخریب بالاتری را با خود به همراه دارند.

نصب اولیه در هود لامینار و هود شیمی

مورد دیگری که باعث ایجاد تفاوت هود لامینار با هود شیمی شده است، نصب اولیه آن است. نه تنها در این وسیله ها بلکه در موارد دیگر نیز برای تکمیل فرآیند نصب نیاز به نیروهای متخصصی وجود دارند. البته همیشه اینگونه است. به عنوان مثال برای اینکه بتوانید نصب اولیه هود لامینار را به انجام برسانید به متخصصان خاصی نیازمند نیستید. در حالی که در هودهای شیمیایی قضیه کاملا بر عکس می باشد. از این رو پیش از اینکه اقدام به نصب آن ها کنید باید نصابان حرفه ای را پیدا نمایید.

تجهیزات داخلی

تجهیزات داخلی ویژه ای در هر کدام از این هودها به کار گرفته شده اند که می توانند بر روی عملکرد آن ها تاثیر خود را بگذارند و تفاوت هود لامینار با هود شیمی را بسازند. تجهیزاتی که در هود لامینار وجود دارند شامل لامپ UV و لامپ مهتابی هستند. تجهیزات داخلی هود شیمی گسترده تر از این لامینار می باشند و از گزینه های شیر آب، گاز، لامپ مهتابی، مقره UV، فن و در نهایت سینک تشکیل شده اند.

کابینت زیر دستگاه و فیلتر هپا

از دیگر تفاوت هود لامینار با هود شیمی می توان به کابینت زیر دستگاه و فیلتر هپا اشاره کرد. در هودهای لامینار از کابینت زیر دستگاه استفاده نشده است و به جای آن از پایه های فلزی بهره برده شده است؛ در حالی که در نوع شیمی شاهد آن هستیم. این کابینت ها توانسته اند کاربردهای مختلفی را به خود اختصاص دهند به عنوان مثال از آن برای قرار دادن کپسول گاز و همچنین مواد شیمیایی استفاده می شود.

فیلتر هپا نیز در لامینار به کار گرفته شده است تا این قابلیت را داشته باشد که ریزترین ذرات را نیز به درون خود هدایت کند. در حالی که در هودهای شیمی این مورد تعبیه نشده است.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی تفاوت هود لامینار با هود شیمی پرداخته شد. هر کدام از این تفاوت ها توانسته اند اهمیت خاصی را با خود به همراه داشته باشند که توجه به آن ها ضروری می باشد. از این رو قبل از اینکه اقدام به خرید هود برای آزمایشگاه ها خود کنید، نوع آزمایش های خود را مورد بررسی قرار دهید و سپس یکی از آن ها را انتخاب کنید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *