بررسی گیج فشار اتوکلاو

در این مقاله به بررسی اتوکلاو و گیج فشار اتوکلاو می پردازیم. برای آشنایی کامل با گیج فشار اتوکلاو ابتدا بایستی خود اتوکلاو و کاربرد آن و تمام قسمت های تشکیل دهنده آن را بشناسیم.در انتها نیز به بررسی شرایط و ویژگی های لازم به منظور اتوکلاو و گیج فشار مناسب خواهیم پرداخت.

بررسی گیج فشار اتوکلاو

در این مقاله ما سعی داریم گیج فشار اتوکلاو را برای شما به زبانی ساده بررسی کنیم. برای این کار یعنی شناختن درست و دقیق گیج فشار اتوکلاو ابتدا شما باید با خود دستگاه اتوکلاو و سپس با گیج فشار و جایگاه آن در اتوکلاو آشنا شوید. پس برای آشنایی با گیج فشار اتوکلاو با ما همراه باشید.

اتوکلاو یا Autoclave دستگاهی برای ضدعفونی کردن یا استریل کردن تجهیزات بهداشتی چند بار مصرف، پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی می‌باشد. اتوکلاو کار خود را با استفاده از دمای بالا، فشار و بخار آب انجام می‌دهد. از سایر موارد کاربرد اتوکلاو می‎‌توان به صنایع شیمیایی اشاره کرد که در آنجا از اتوکلاو به منظور ساخت یا سنتز هیدروترمال و عمل آوری پوشش‌ها استفاده می‌شود. اتوکلاوها ابعاد و اندازه مختلفی دارند. برای مثال نوع کوچک آن که در آزمایشگاه استفاده می‌شود، استوانه‌ای شکل می‌باشد که می‌تواند ابعادی مانند یک زودپز معمولی داشته باشد. نوع صنعتی آن که به اتوکلاو صنعتی معروف است، ممکن است درازا یا طول آن حتی به 15 متر هم برسد. تاریخچه اختراع اتوکلاو به سال 1879 میلادی برمی‌گردد، زمانی که یه میکروبیولوژیست اهل کشور فرانسه به نام چارلز چمبرلن این دستگاه را اختراع کرد. از نظر لغوی اتوکلاو از دو قسمت تشکیل شده؛ واژه Auto که از زبان یونانی گرفته شده و به معنای خودکار می‌باشد و واژه Clavis که از زبان لاتین گرفته شده و به معنای کلید می‌باشد. اگر از اتوکلاو به منظور استریل کردن استفاده شود، اختصاص بازه زمانی 15 الی 20 دقیقه بسته به نوع موادو وسایلی که مورد استریل واقع می‌شوند و حجم محفظه اتوکلاو کافی به نظر می‌رسد. برای این کار از حداقل بخار 121 درجه سانتیگراد یا 249 درجه فارنهایت استفاده می‌شود.

چرخه استریلیزاسیون وسایل و تجهیزات در اتوکلاو

در این قسمت به بررسی چرخه استریلیزاسیون کردن وسایل و تجهیزات در اتوکلاو می‌پردازیم. این چرخه به طور کلی شامل 5 مرحله می‌باشد:

  1. تزریق بخار به درون محفظه داخلی اتوکلاو یا همان جکت جهت گرم شدن محفظه بیرونی اتوکلاو یا همان چمبر
  2. انجام وکیوم به صورت پشت سر هم توسط چمبر و تزریق بخار به داخل به منظور شروع فرآیند
  3. نفوذ گرما و بخار به میان وسایل واقع شده در چمبر
  4. تنظیم دمای معین به منظور انجام فرآیند استریلیزاسیون
  5. پایین آمدن دمای محفظه دستگاه و تخلیه محفظه داخلی اتوکلاو یا همان چمبر

شخصی که مسئول کار با اتوکلاو می‌باشد، روزانه باید بررسی‌های خاصی را روی اتوکلاو انجام دهد. به عبارتی دیگر نیاز به انجام تصدیق‌های روزانه توسط کاربر می‌باشد. علاوه بر تصدیق‌های روزانه نیز، نیاز به کنترل‌های هفتگی، ماهانه، سه ماهه و سالانه می‌باشد. همچنین دستگاه اتوکلاو نیاز به کنترل کیفی دارد. این کنترل کیفی از طریق انجام تست‌های شیمیایی و بیولوژیک انجام می‌شود. در قسمت بعدی اجزا و یا قسمت‌های تشکیل دهنده اتوکلاو مانند گیج فشار اتوکلاو را بررسی می‌کنیم.

قسمت‌های تشکیل دهنده اتوکلاو مانند گیج فشار اتوکلاو

در این بخش قسمت‌های تشکیل دهنده اتوکلاو مانند گیج فشار اتوکلاو را بررسی می‌کنیم:

  • محفظه داخلی یا همان چمبر: بخشی از اتوکلاو می‌باشد که مواد و وسایل به منظور استریل یا ضدعفونی داخل آن قرار می‌گیرند.
  • مخزن آب: جهت ذخیره آب به منظور استریل کردن استفاده می‌شود.
  • مخزن وکیوم: جهت جمع آوری بخار بازگشتی هنگام انجام وکیوم، که به علت تماس با تجهیزات حین فرآیند استریلیزاسیون قابل استفاده دوباره نخواهد بود.
  • پمپ وکیوم: به منظور تولید خلا استفاده می‌شود.
  • بویلر: یک نوع المان حرارتی به منظور ایجاد حرارت و یا گرما به منظور تبدیل آب به بخار استفاده می‌شود.
  • خشک کن: جهت گرفتن رطوبت وسایل ضدعفونی شده و خشک کردن آن‌ها استفاده می‌شود.
  • دریچه ایمنی: از ایجاد فشار بیش از حد در داخل اتوکلاو جلوگیری می‌کند.
  • محفظه بیرونی یا همان جکت: بر روی قسمت داخلی یا چمبر واقع شده که وظیفه‌اش کنترل دمای قسمت داخلی می‌باشد.
  • فشارسنج: میزان فشار را اندازه‌گیری و نشان می‌دهد.
  • گیج فشار: به منظور نمایش عدد فشار طراحی شده است.
  • سایر قسمت‌ها نیز مانند در، ترایاک و کنتاکتور نیز از اجزای اتوکلاو بوده که در قسمت‌ بعدی به طور اختصاصی به مبحث گیج فشار اتوکلاو می‌پردازیم.

در شکل زیر اجزای تشکیل دهنده اتوکلاو مانند گیج فشار اتوکلاو را مشاهده می‌کنید.

همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، گیج فشار اتوکلاو با معادل انگلیسی Pressure Gauge نمایش داده شده است.

نقش گیج فشار اتوکلاو

در این قسمت نقش گیج فشار اتوکلاو را با هم بررسی و مرور خواهیم کرد.

هنگام توضیح کاربرد گیج فشار اتوکلاو می‌بایستی ابتدا به فشار که یکی از مهمترین کمیت‌های مورد اندازه‌گیری در صنعت می‌باشد، اشاره کرد. به همین دلیل نیازمند تجهیزاتی هستیم که بتواند فشار را به طور دقیق اندازه‌گیری کند. گیج فشار اتوکلاو این کار را با در نظر گرفتن شرایط محیطی و بر اساس استانداردها انجام می‌دهد. به طور کلی گیج فشار اتوکلاو که دارای عقربه می‌باشد، برای نشان دادن فشار محفظه داخلی اتوکلاو یا همان چمبر، نشان دادن فشار محفظه خارجی یا همان جکت استفاده می‌شود. با توجه به هر نوع اتوکلاوی که موجود می‌باشد، گیج فشار اتوکلاو تا حد مشخصی از فشار را نشان می‌دهد. برای مثال یک نوع گیج فشار اتوکلاو مربوط به دندانپزشکی فشار تا حداکثر 6 بار را نشان می‌دهد. معمولا جنس گیج فشار اتوکلاو از فولاد ضد زنگ بوده، همچنین مقاومت بالایی در برابر شوک و ضربه دارد. انواع دیگری از گیج فشار اتوکلاو فشار را در محدوده 0 تا 1600 بار را نمایش می‌دهد. امیدواریم با نقش گیج فشار اتوکلاو به خوبی آشنا شده باشید.

رعایت نکات مهم هنگام خرید اتوکلاو و گیج فشار اتوکلاو

در این قسمت به مرور نکات مهم هنگام خرید اتوکلاو و گیج فشار اتوکلاو می‌پردازیم. برای انتخاب مناسب اتوکلاو باید بدانید اتوکلاو را به منظور استریل یا ضدعفونی کردن چه وسایلی نیاز دارید. در این قسمت برای بررسی نکات مورد نظر ما اتوکلاو بیمارستانی را مد نظر قرار دادیم. حال ببینیم چه ویژگی‌هایی برای خرید اتوکلاو بیمارستانی ضروری می‌باشد؟

  • سیکل استریلیزاسیون سریع به علت صرفه‌جویی در وقت
  • قابلیت استفاده راحت و آسان برای کاربر و یا User Friendly
  • ماندگاری بالا
  • هزینه نگهداری و استهلاک کم
  • افزایش بررسی نتایج حاصل از استریلیزاسیون به منظور ثبت دقیق‌تر این نتایج
  • پمپ خلاء به منظور تاثیرگذاری بیشتر
  • داشتن حالت آماده به کار از قبل یا از پیش تعریف شده
  • در دسترس بودن تمامی قطعات و بخش‌های اتوکلاو جهت تعویض
  • خدمات پس از فروش مناسب
  • سرویس‌دهی مناسب
  • دارای علائم هشدار‌دهنده هنگامی که اتوکلاو از حالت استریل خارج می‌شود
  • دارای استاندارد و تائیده‌های مربوطه

و بسیاری از ویژگی‌های دیگر که در اینجا به ذکر مواردی از آن‌ها اکتفا می‌کنیم. همانطور که قبلتر ذکر شد برای انتخاب گیج فشار اتوکلاو مناسب، جنس آن، میزان مقاومت آن و محدوده نمایش فشار در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امید است با خواندن این مقاله با اهمیت گیج فشار اتوکلاو و کاربرد گیج فشار اتوکلاو آشنا شده باشید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *