از ترایاک اتوکلاو چه می‌دانید؟

در این مقاله به بررسی ترایاک اتوکلاو می‌پردازیم. برای این منظور ابتدا باید با کاربرد و اجزای تشکیل‌دهنده اتوکلاو آشنا شویم. سپس به سراغ بررسی ترایاک و نقش آن در مدارهای الکتریک می‌رویم. علاوه بر این نماد ترایاک را در مدارها بررسی می‌کنیم. همچنین به بررسی نکات لازم برای حفظ و نگهداری روزانه اتوکلاوها می‌پردازیم. در مورد اتوکلاوها نگهداری هفتگی، سه ماهه و سالانه نیز وجود دارد.

از ترایاک اتوکلاو چه می‌دانید؟

آیا از ترایاک اتوکلاو چیزی می‌دانید؟ اگر پاسختان منفی است، با ما همراه باشید. اصولا برای اینکه بدانید ترایاک اتوکلاو چیست و چه کاربردی در دستگاه اتوکلاو دارد، هم باید بدانید ترایاک اتوکلاو چیست و هم اینکه باید با کاربرد اتوکلاو آشنا شوید. به طور کلی اتوکلاو دستگاه مخصوص استریل کردن و ترایاک اتوکلاو بخشی از آن می‌باشد.

اتوکلاو دستگاهی است که به منظور استریل کردن تجهیزات مختلف و مورد استفاده در علم پزشکی، دندانپزشکی استفاده می‌شود. از جمله مکان‌هایی که اتوکلاو در آنجا استفاده می‌شود، می‌توان آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها را می‌توان نام برد. در واقع اتوکلاو دستگاهی است که با استفاده از نیروی بخار تحت فشار فعالیت خود را انجام می‌دهد. بدین صورت که محفظه دستگاه را از هوا خالی می‌کند و آن را با بخار جایگزین کرده و دائما در حال تکرار  این روند می‌باشد. در نهایت طی 15 الی 20 دقیقه با انجام متناوب این کار و با استفاده از شدت بالای نیروی بخار تجهیزات مورد نظر را استریل کرده و به شما تحویل می‌دهد. این زمان بستگی به نوع تجهیزاتی دارد که شما برای استریل انتخاب می‌کنید. در توضیح انواع دستگاه‌ها اتوکلاو باید گفت، آن‌ها را براساس نوع ابزارآلاتی که استریل می‌کنند، به سه کلاس تقسیم‌بندی می‌کنند. در زیر به هر کدام به طور مختصر اشاره‌ خواهیم کرد:

  1. گروه یا کلاس N: طبق استانداردها این اتوکلاو می‌تواند ابزارآلات جامد بدون پوشش را استریل کند. پس اگر تجهیزات جامد پوشش‌دار را در آن قرار دهید، ضمانت استریل شدن یا نشدن آن‌ها با خودتان است!
  2. گروه یا کلاس S: این اتوکلاو می‌تواند هم تجهیزات جامد پوشش‌دار و هم فاقد پوشش را استریل نماید. به علاوه برخی از وسایل حفره دار یا سوراخ دار متعلق به گروه B را نیز می‌تواند استریل کند.
  3. گروه یا کلاس B: این اتوکلاو می‌تواند تجهیزات و یا ابزارآلات جامد پوشش‌دار و یا بدون پوشش به همراه تمام وسایل حفره دار یا سوراخ دار چه متعلق به گروه B چه متعلق به گروه A را با قدرت تمام استریل نماید.

در قسمت بعدی به سراغ بررسی قطعات و اجزای دستگاه استریل یا همان اتوکلاو خواهیم رفت و به تدریج با ترایاک اتوکلاو آشنا خواهیم شد.

آیا اجزای تشکیل‌دهنده اتوکلاو مانند ترایاک اتوکلاو را می‌شناسید؟

قطعا پاسخ بیشتر شما عزیزان به ان سوال که “آیا اجزای تشکیل‌دهنده اتوکلاو مانند ترایاک اتوکلاو را می‌شناسید” منفی است. اما جای نگرانی نیست. ما در این بخش به بررسی و تشریح اجزا و قطعات اتوکلاو و در انتها ترایاک اتوکلاو می‌رویم.

  • محفظه داخلی یا درونی اتوکلاو یا چمبر: قسمتی از اتوکلاو است که تجهیزات مورد نظر برای استریل درون آن قرار می‌گیرند. نام دیگر آن چمبر می‌باشد. حجم محفظه داخلی یا همان چمبر برابر با ظرفیت دستگاه اتوکلاو برای استریل می‌باشد.
  • محفظه خارجی یا بیرونی: این قسمت از اتوکلاو را جکت نیز می‌نامند. این قسمت که به بر روی محفظه داخلی یا همان چمبر واقع شده است، مسئول تامین دما، تنظیم و حفظ آن برای قسمت داخلی یا همان چمبر می‌باشد.
  • انواع شیر نیز در اتوکلاو موجود می‌باشد مانند؛ شیرهای یکطرفه، شیر برقی، شیر پنوماتیک و شیر فلکه سوزنی. این شیرها مسئول کنترل و تنظیم جریان آب و بخار می‌باشند. شیر پنوماتیک نیز مسئول هوای فشرده در سیستم‌های پنوماتیک می‌باشد.
  • از سایر قسمت ها در اتوکلاو می‌توان به در، بدنه، دکمه یا نشانگر تنظیم دما و فشار به همراه پایه‌های اتوکلاو و ترایاک اتوکلاو اشاره کرد.

ترایاک چیست؟

پس از کسب اندک اطلاعاتی در زمینه اتوکلاو اجزای آن، باید به سراغ مفهوم ترایاک برویم. ترایاک چیست؟

ترایاک یک سه‌راهی جریان متناوب می‌باشد. مخفف این کلمه معادل TRIAC می‌باشد، که خود از عبارت Triode for Alternating Current گرفته شده است. منظور از سه‌راهی بودن این قطعه همان سه ترمیناله بودن آن است. این قطعه یا همان ترایاک نیمه هادی یا نیمه هدایتگر می‌باشد و همانطور که گفته شد مسئول عبور جریان می‌باشد. قابلیت هدایت جریان الکتریکی در ترایاک دو‌طرفه می‌باشد. درست به علت همین ویژگی می‌باشد که ترایاک قطعه‌ای مناسب برای وسایلی با کاربرد سوئیچینگ یعنی عبور یا انتقال جریان به صورت دو‌طرفه می‌باشد. در شکل زیر می‌بینید می‌توانید نمادی که برای ترایاک در مدارها استفاده می‌شود را مشاهده کنید. علاوه  ترایاک قادر به کنترل جریان در هر دو نیمه مثبت و منفی دامنه می‌باشد.

عملکرد ترایاک چگونه است؟

در این قسمت به بررسی عملکرد ترایاک اتوکلاو می‌رویم. ترایاک اتوکلاو به 4 مدل فعالیت می‌کند. در واقع این 4 روش را “درجه حساسیت ترایاک” می‌گویند. در این میان درجه حساسیت اول بهترین روش و درجه حساسیت چهارم روش مناسبی برای فعال کردن ترایاک نمی‌باشد. از موارد کاربرد ترایاک می‌توان به مدارهای روشنایی دیمر و موتورهای الکتریکی به همراه ترایاک اتوکلاو اشاره کرد. در شکل زیر چهار درجه حساسیت ترایاک را می‌توانید مشاهده کنید.

معایب ترایاک‌ها

از معایب ترایاک‌ها مانند ترایاک اتوکلاو می‌توان ب توان پایین آن‌ها در زمان سوئیچینگ اشاره کرد. به دلیل بروز رفتار غیر متقارن ترایاک در توان‌های بالا از آن‌ها بیشتر در توان‌های پایین استفاده می‌شود زیرا موجب تداخلات الکترومغناطیسی می‌شوند. با همه این توصیفات بهتر است از ترایاک‌ اتوکلاو علاوه بر مدارهای روشنایی دیمر و موتورهای الکتریکی در فن‌ها کوچک کنترل‌گر سرعت استفاده شود که فعالیت خود را در توان پایین انجام می‌دهند و به منظور انجام فعالیت در توان بالا از تریستورها استفاده کرد.

نگهداری از اتوکلاو چگونه است؟

اما نگهداری از اتوکلاو چگونه است؟ به علت اینکه اتوکلاو اجزای مختلفی دارد، برای حفظ و نگهداری آن چه به صورت روزانه چه هفتگی و چه ماهانه باید دستورالعمل‌های خاص آن که در دفترچه راهنمای اتوکلاو وجود دارد، را رعایت کرد. برای مثال به منظور نگهداری روزانه اتوکلاو، کاربر باید یک سری تصدیق‌های روزانه را انجام دهد، مانند موارد زیر؛

  • برای انجام هر چرخه استریلیزاسیون تازه، بیاد برگه جدیدی هم را روی دستگاه اتوکلاو قرار دهد.
  • از وجود جوهر و کاغذ برای قلم ثبت چرخه استریلیزاسیون و چاپگر اتوکلاو اطمینان حاصل کند.
  • دریچه‌ها و نشانگر‌های هوای سرد، آب و بخار چک شود.
  • سوییچ مسئول گرم شدن محفظه بیرونی یا خارجی اتوکلاو را چک و سپس فعال کند. برای جلوگیری از هدررفت انرژی گرما در اتوکلاو تا زمان شروع فرآیند استریلیزاسیون بسته باقی بماند.
  • از اینکه فشار لوله تامین بخار حداقل 2/5 باشد، اطمینان حاصل کند.
  • فشارسنج و دماسنج را چک کند.
  • از عدم نشتی بخار در تمام قسمت‌های اتوکلاو اطمینان حاصل کند.
  • اندیکاتورها، دستگیره‌ها، کنترل‌ها و قسمت جلویی اتوکلاو را با پارچه نمدار تمیز کند.

به منظور نگهداری اتوکلاو به صورت هفتگی، سه ماهه و سالانه نیز دستورالعمل‌های خاصی وجود دارد که مسئول یا کاربر استفاده از اتوکلاو ملزم به رعایت آن‌هامی‌باشد. امیدواریم با خواندن این مقاله با اتوکلاو و ترایاک اتوکلاو تا حدید آشنا شده باشید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *