آیا اطلاعاتی درباره بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو دارید؟

در این مقاله با مفهوم دستگاه اتوکلاو به زبانی ساده و راحت آشنا خواهید شد. همچنین با انواع اتوکلاو، موارد استفاده و یا کاربرد آن‌ها و اینکه چه تجهیزاتی را می توانند استریل کنند، نیز آشنا خواهید شد. علاوه بر این با بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو و ضرورت انجام آن نیز آشنا خواهید شد.

آیا اطلاعاتی درباره بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو دارید؟

برای اینکه بدانید بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو چیست، اصولا ابتدا باید بدانید اتوکلاو چه می‌باشد؟ تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو چیست؟ و اینکه تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو در چه زمانی انجام می‌شود؟ پس با ما همراه باشید.

در ساده‌ترین حالت باید گفت اتوکلاو دستگاهی است که به منظور استریل و ضدعفونی کردن وسایل و ابزار مورد استفاده در علوم آزمایشگاهی، دندانپزشکی، پزشکی و بیمارستانی می‌باشد. این دستگاه یعنی اتوکلاو توسط فردی به نام “چارلز چمبرلن” در سال 1879 اختراع گردید. در مورد معنای کلمه اتوکلاو نیز باید بگوئیم این کلمه خود تشکیل شده از دو کلمه می‌باشد؛ یعنی Auto و Clave که کلمه Auto که از زبان یونانی گرفته شده، به معنای خودکار و کلمه Clave که از زبان یونانی استخراج شده، به معنی صفحه کلید می‌باشد. به بیانی دیگر اتوکلاو یک دستگاه خود قفل شونده به منظور استریلیزاسیون وسایل توسط نیروی بخار می‌باشد. این دستگاه انواع اشکال حیات میکروبی همچون اسپورها را نیز از بین می‌برد. به طور خلاصه باید گفت اتوکلاو با استفاده از نیروی بخار تحت فشار در دمای 121 درجه سانتی‌گراد کار خود را انجام می‌دهد و این کار را در مدت 15 الی 20 دقیقه ادامه می‌دهد. در کل این زمان به نوع وسایل و یا ابزاری که داخل اتوکلاو می‌باشد، وابسته است.

اتوکلاو کار خود را چگونه انجام می‌دهد؟

برای جواب دادن به این سوال که اتوکلاو کار  خود را چگونه انجام می‌دهد، اول باید بدانیم اتوکلاوها اصولا با چه چیزی، توسط چه چیزی و چگونه کار می‌کنند؟

اتوکلاو  کار خود را توسط بخاری که تحت فشار است، انجام می‌دهد در واقع به زبانی دیگر فشار اتوکلاو توسط همین بخار کالیبره یا کنترل می‌شود. ابتدا یک پمپ خلاء کار خود را آغاز می‌کند و هوایی که داخل محفظه موجود می‌باشد، را تخلیه می‌کند. سپس بخار وارد دستگاه شده و با شدت زیاد به استریلیزاسیون می‌پردازد. با بیان یک مثال قضیه روشن‌ می‌کنیم؛ در بخار خالص که فشاری برابر 2 بار دارد، دمای بخار را باید 134 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنیم. هنگامی که فرآیند تخلیه اتفاق افتاد، هر چه قدر مدت زمانی که مکش انجام ‌شود، طولانی‌تر باشد، بخاری که جای آن قرار می‌گیرد، موثرتر خواهد بود. دستگاه‌های خودکار به طور دائم بخار را با هوا جایگزین کرده و به همین دلیل بسیار بهتر وارد عمل شده، در نتیجه راندمان بیشتری نسبت به زمانی که تنها عمل تخلیه را انجام دهد، خواهد داشت. همچنین می‌توان گفت دمای اتوکلاو را می‌توان بین 121 تا 134 درجه سانتی‌گراد قرار داد. پس از بررسی اصول کارکرد اتوکلاو می‌توان به بحث بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو پرداخت.

اطلاعاتی راجع به انواع اتوکلاو

در این قسمت به بیان اطلاعاتی کلی درباره انواع اتوکلاو می‌پردازیم.

به طور کلی می‌توان گفت دو نوع اتوکلاو داریم:

  1. اگر صفحه اتوکلاو در بالا واقع شده باشد؛ این نوع از اتوکلاوها بیشترین شباهت ظاهری را به زودپزهایی دارند که همه ما در خانه استفاده می‌کنیم. این اتوکلاوها دارای فشارسنجی جهت تنظیم فشار اتوکلاو در بیرون دستگاه می‌باشد. این نوع اتوکلاوها برای شروع کار به یک منبع حرارت بیرونی نیاز دارند، بنابراین کار با آن‌ها بسیار پر‌خطر و به تجربه و تخصص بالایی برای کار کردن نیاز دارند زیرا در صورت بالا رفتن فشار اتوکلاو امکان انفجار شدید در آن‌ها وجود دارد.
  2. اگر صفحه اتوکلاو در روبرو واقع شده باشد؛ این نوع از اتوکلاوها بیشترین میزان استفاده را به علتی آسانی کار دارند. این اتوکلاوها به شکل جعبه‌ می‌باشد و در داخل خود دارای یک واحد تبدیل می‌باشند جهت تبدیل آب به بخار. همچنین دارای وسیله‌ای جهت نمایش دما و یا فشار اتوکلاو به همراه وسیله‌ای برای اندازه‌گیری دما و فشار اتوکلاو می‌باشند. از این مدل بیشتر در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

دسته‌بندی دیگری نیز برای اتوکلاوها وجود دارد. بسته به ابزاری که اتوکلاوها استریل می‌کنند، می توان آن‌ها را به سه کلاس N، S و B تقسیم‌بندی کرد.

  • کلاس N: این نوع اتوکلاو می‌تواند ابزار جامد بدون پوشش را استریل کند. اما برای استریلیزاسیون موادی مانند کاغذ های پزشکی مناسب نمی‌باشند. فعالیت با این دستگاه نیازمند دقت زیادی می‌باشد.
  • کلاس S: این نوع اتوکلاو می‌تواند وسایل جامد با پوشش و بدون پوشش را استریل کند. علاوه بر این برای استریل کردن مواد نساجی مانند کاغذ، پارچه و گاز و همچنین بعضی از ابزارآلات حفره‌دار مناسب می‌باشد. این دستگاه می‌تواند شامل پمپ وکیوم باشد یا نباشد اما قطعا این مدل اتوکلاو دارای چرخه خشک‌کن خواهد بود.
  • کلاس B: این نوع اتوکلاو می‌تواند تمام وسایل جامد پوشش دار، بدون پوشش، حفره‌دار و تمام محصولات نساجی را به خوبی استریل کند. این مدل اتوکلاو دارای یک پمپ وکیوم قوی است که می‌تواند در اتوکلاو فشاری تقریبا تا حدود 9/0- بار، خلاء به وجود آورد. پس از کسب اطلاعات لازم راجع به انواع اتوکلاو می‌توان به بحث بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو ورود کرد.

در بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو به چه چیزی می‌رسیم؟

در این قسمت می‌خواهیم بدانیم با بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو به چه چیزی می‌رسیم؟ برای این کار باید بدانیم بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو به چه دردی می‌خورد؟ با تمام توضیحاتی که داده شد، اتوکلاوها نیز ممکن است دچار نقص فنی شده و نتوانند به خوبی عمل کنند، برای جلوگیری از این کار اتوکلاوها باید به صورت دوره‌ای مورد تست و ارزیابی واقع شوند. یکی از این تست‌ها، بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو می‌باشد. اگر دیگ بخار اتوکلاو دچار نشتی باشد، بنابراین اتوکلاو نمی‌تواند وظیفه استریلیزاسیون خود را به درستی انجام دهد. بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو نیز به منظور بررسی نقص فنی در اتوکلاو و کنترل نشت بخار صورت می‌گیرد. در واقع با بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو می‌توان متوجه این مسئله شد که اگر اتوکلاو دچار نقص فنی شد، هشدار آن را بررسی کرده و مانع از ادامه خرابی‌های آینده شد. همانطور که متوجه شدید انجام تست‌های مختلف، همچنین بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو بسیار ضروری و مهم می‌باشد.

آ

همانطور که اشاره شد به دلیل حساسیت زیاد، رعایت نکات ایمنی مخصوص جهت جلوگیری از بروز حوادثی مانند انفجار در محدوه‌های زمانی مشخص باید بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو انجام شود، به عبارتی دیگر اتوکلاو باید مورد تست و بازرسی واقع شود. در انتها نیز باید یک گواهی سلامت پس از بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو توسط بازرس مربوطه صادر شود. امیدواریم با خواندن این مقاله با اتوکلاو، کاربرد آن و بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو آشنا شده باشید. در واقع این مورد یعنی بررسی تست نشتی و الکترونیک اتوکلاو یکی از مهمترین انواع بررسی‌ها در اتوکلاو می‌باشد.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *